Reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Innledning

Denne artikkelen behandler reklamasjonsreglene i begge standarder, med den presisering at det i NS 8412-tilfellene kun gjelder reklamasjonsregler når avtalen ikke inkluderer montering.  

Reklamasjonsreglene ved montering behandles i artikkelsamlingen med spesialbestemmelser for NS 8412.  

2. Regelspeil

3. Om reklamasjon

3.1 Reglene må følges ellers tapes mangelskravet

Første ledd i NS 8411 punkt 23.1 og NS 8412 punkt 25.1 fastslår at kjøper må reklamere overfor selger for ikke å tape retten til å påberope en mangel.

I de samme bestemmelsenes annet ledd presiseres det at foreldelsesreglene er noe annet enn reklamasjonsregler, og de må også etterleves.

Vi har skrevet en utførlig artikkel om dette temaet i «Foreldelse og reklamasjon» som finnes her.  

3.2 Relativ og absolutt reklamasjonsfrist

Standardkontraktene bruker ikke begrepene, men man skiller mellom den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.  

Den absolutte reklamasjonsfrist ved kjøp av byggevarer og produkter er nå fem år, jfr NS 8411 punkt 23.4 og NS 8412 punkt 25.2.3.

Dersom man ikke hadde avtalefestet en slik frist ville den kun ha vært to år, jfr kjøpslovens § 32 (2).  

Beslutningen om å avtalefeste en absolutt reklamasjonsfrist på fem år er fornuftig fordi det harmonerer med den absolutte  reklamasjonsfrist i entrepriserettsstandardene (NS 8405, NS 8406, NS 8407 osv).

Reklamasjonsfristen begynner likevel å løpe på forskjellige tidspunkter.

I entrepriseretten begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering til byggherre, mens ved kjøp av byggevarer og produkter begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering fra selger til kjøper.

Det betyr at byggherrens reklamasjon til entreprenør på mangler ved en byggevare eller et produkt 4 år og 11 måneder etter overtakelsen, med stor grad av sannsynlighet ikke vil kunne videreføres til selger av entreprenøren.

Med mindre entreprenør har fremforhandlet en særavtale hvor reklamasjonsfristen ikke begynner å løpe før ved overlevering til byggherren. Slik regelen er i underentreprisekontraktene (se f eks NS 8417 punkt 37.4 (1) bokstav g).

Den relative reklamasjonsfrist innebærer at kjøper må reklamere innen et forholdsvis kort tidsrom etter å ha oppdaget en mangel.

NS 8411 og NS 8412 inneholder to forskjellige, relative reklamasjonsfrister hvor den ene gjelder ved mottak (transport- og brukskontroll) og den andre for senere reklamasjoner.

Vi kommer nærmere inn på disse to reklamasjonsfristene i punkt 4 og punkt 5, men kort fortalt er reklamasjonsfristen 14 dager for mangler oppdaget under en mottakskontroll og "innen rimelig tid" for senere reklamasjoner.

4. Nærmere om hhv transport- og brukskontroll

Bestemmelsene beskriver ganske godt hva en kontroll går ut på.

Poenget er at kjøper skal både kontrollere kontraktgjenstanden når den mottas fra selger, og så skal den kontrolleres før den tas i bruk.

Normalt vil mottakskontrollen være mer overfladisk enn brukskontrollen. Når man mottar varer vil disse være emballert eller buntet sammen. Da vil det være vanskelig å foreta noe annet enn en visuell kontroll av at kontraktsgjenstanden er uten merker eller annet som kan tyde på beskadigelser.

Brukskontrollen gjennomføres etter at kontraktsgjenstanden er pakket opp slik at den kan besiktiges (og fra alle kanter). Da vil det være enklere å studere kontraktsgjenstanden mer grundig enn ved mottakskontroll.

Denne nyanseringen er viktig fordi det kan stilles høyere krav til hva kjøper bør oppdage ved en brukskontroll, enn ved en mottakskontroll.

For begge typer av kontroll har kjøper en 14-dagers frist på å reklamere, jfr bestemmelsenes tredje ledd.

Etter vårt syn bør ikke kjøper vente til det har gått nesten 14 dager med å reklamere. Mye kan skje med emballasje og med kontraktsgjenstanden i løpet av 14 dager.

Desto lengre tid som går før man reklamerer, desto større sannsynlighet er det for at noe kan ha skjedd mens gjenstandene var under kjøpers kontroll.

Følgelig vil det være større risiko for uenighet med selger hvis man venter med å reklamere, enn der man reklamerer etter kort tid.

Fristen på 14 dager bør derfor ikke behandles som den eneste fristen man har for å reklamere - man bør reklamere så fort man blir kjent med det forhold som man vil påberope overfor selger.

Under enhver omstendighet må man være påpasselig med å overholde fristen på 14 dager.

Det følger av tredje ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 8412 punkt 25.2.1 at retten til å reklamere tapes hvis ikke 14 dagers fristen overholdes.

Når man anskaffer byggevarer eller produkter til et bygg- eller anleggsprosjekt ligger det i sakens natur at de skal inkorporeres i bygget eller anlegget, evt forbrukes som ledd i gjennomføringen.

Svært få bygg- eller anleggsplasser har store riggområder hvor det er plass til lagring av større mengder materialer etc.

Når man oppdager forhold ved byggevare eller produkt som man reklamerer på følger det av siste ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 412 punkt 25.2.1 at de aktuelle kontraktsgjenstander ikke kan tas "i bruk dersom dette vil" hindre selgerens "adgang til retting og omlevering".

Følgelig er det også i kjøpers interesse å reklamere så fort som overhodet mulig.

Eneste unntak fra forbudet mot å ta kontraktsgjenstanden i bruk er for det tilfellet dette er "nødvendig for å overholde kjøpes tapsbegrensningsplikt".

Vi minner i den forbindelse om at selger kan komme i et erstatningsansvar ved mangler. Hvis kontraktsgjenstanden kan brukes, og det er påkrevet for å unngå unødig stans i produksjon og fremdrift, påhviler det kjøper en plikt om likevel benytte kontraktsgjenstanden hvis dette er forsvarlig og det samtidig bidrar til å redusere selgers erstatningsansvar.

5. Senere reklamasjon

For mangler som oppdages senere er kravet at kjøper reklamerer «innen rimelig tid», jfr NS 8411 punkt 23.3 og NS 8412 punkt 25.3.3.

Hva som er «innen rimelig tid» må vurderes konkret, men innen entreprisretten vil en tid på en til to uker anses å oppfylle kravet til "innen rimelig tid".

For øvrig vil en vurdering av fristens lengde også måtte bero på  konkret helhetsvurdering hvor fristen kan bli ansett som både kortere eller lengre.

6. Reklamasjonsfristen bortfaller ved grov uaktsomhet hos selger

Dersom det foreligger grov uaktsomhet eller forsett hos selger gjelder ikke reklamasjonsfristene, jfr NS 8411 punkt 23.5 og NS 8412 punkt 25.2.4.  

Dette gjelder både den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.

Det er normalt vanskelig å vinne frem overfor domstolene med påstander om at en motpart har opptrådt med grov uaktsomhet eller forsett.

Normalt ser vi at denne typen anførsler fremsettes når en part har oversittet reklamasjonsfristen og derfor ikke har noe å tape på å fremsette slike.

I artikkelen "Gjennomgang av kjøpers sanksjonsmuligheter" ved forsinkelse har vi skrevet noe om grov uaktsomhet i artikkelens punkt 3.4. Selve artikkelen kan leses her.

7. Reklamasjonen skal være skriftlig, spesifikk og sendes til rett adresse

Når det gjelder reklamasjonens innhold følger det av NS 8411 punkt 23.6 og NS 8412 punkt 25.4 at det må fremgå «klart» av meldingen at det reklameres, at man påberoper at noe er en mangel og hva mangelen består i.  

Det er  viktig å merke seg at bestemmelsene bruker begrepet «melding» som betyr at man ikke kan nøye seg med en muntlig  henvendelse.  

Kjøper må reklamere elektronisk og som oftest skjer det ved å sende en e-post. Det må fremgå av e-posten at man reklamerer, og man må beskrive hvorfor man reklamerer, hva som er galt osv. Hvis man også kan vedlegge bilder eller annet som på en tydelig måte synliggjør det man reklamerer på så vil det være en fordel.

E-posten skal sendes selgers representant eller til en annen, oppgitt epostadresse.

Vi har skrevet om de formelle kravene som fremgår av standardenes punkt 4.2 som omhandler "Varsler, krav og meldinger" og den kan leses her.  

Reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Innledning

Denne artikkelen behandler reklamasjonsreglene i begge standarder, med den presisering at det i NS 8412-tilfellene kun gjelder reklamasjonsregler når avtalen ikke inkluderer montering.  

Reklamasjonsreglene ved montering behandles i artikkelsamlingen med spesialbestemmelser for NS 8412.  

2. Regelspeil

3. Om reklamasjon

3.1 Reglene må følges ellers tapes mangelskravet

Første ledd i NS 8411 punkt 23.1 og NS 8412 punkt 25.1 fastslår at kjøper må reklamere overfor selger for ikke å tape retten til å påberope en mangel.

I de samme bestemmelsenes annet ledd presiseres det at foreldelsesreglene er noe annet enn reklamasjonsregler, og de må også etterleves.

Vi har skrevet en utførlig artikkel om dette temaet i «Foreldelse og reklamasjon» som finnes her.  

3.2 Relativ og absolutt reklamasjonsfrist

Standardkontraktene bruker ikke begrepene, men man skiller mellom den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.  

Den absolutte reklamasjonsfrist ved kjøp av byggevarer og produkter er nå fem år, jfr NS 8411 punkt 23.4 og NS 8412 punkt 25.2.3.

Dersom man ikke hadde avtalefestet en slik frist ville den kun ha vært to år, jfr kjøpslovens § 32 (2).  

Beslutningen om å avtalefeste en absolutt reklamasjonsfrist på fem år er fornuftig fordi det harmonerer med den absolutte  reklamasjonsfrist i entrepriserettsstandardene (NS 8405, NS 8406, NS 8407 osv).

Reklamasjonsfristen begynner likevel å løpe på forskjellige tidspunkter.

I entrepriseretten begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering til byggherre, mens ved kjøp av byggevarer og produkter begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering fra selger til kjøper.

Det betyr at byggherrens reklamasjon til entreprenør på mangler ved en byggevare eller et produkt 4 år og 11 måneder etter overtakelsen, med stor grad av sannsynlighet ikke vil kunne videreføres til selger av entreprenøren.

Med mindre entreprenør har fremforhandlet en særavtale hvor reklamasjonsfristen ikke begynner å løpe før ved overlevering til byggherren. Slik regelen er i underentreprisekontraktene (se f eks NS 8417 punkt 37.4 (1) bokstav g).

Den relative reklamasjonsfrist innebærer at kjøper må reklamere innen et forholdsvis kort tidsrom etter å ha oppdaget en mangel.

NS 8411 og NS 8412 inneholder to forskjellige, relative reklamasjonsfrister hvor den ene gjelder ved mottak (transport- og brukskontroll) og den andre for senere reklamasjoner.

Vi kommer nærmere inn på disse to reklamasjonsfristene i punkt 4 og punkt 5, men kort fortalt er reklamasjonsfristen 14 dager for mangler oppdaget under en mottakskontroll og "innen rimelig tid" for senere reklamasjoner.

4. Nærmere om hhv transport- og brukskontroll

Bestemmelsene beskriver ganske godt hva en kontroll går ut på.

Poenget er at kjøper skal både kontrollere kontraktgjenstanden når den mottas fra selger, og så skal den kontrolleres før den tas i bruk.

Normalt vil mottakskontrollen være mer overfladisk enn brukskontrollen. Når man mottar varer vil disse være emballert eller buntet sammen. Da vil det være vanskelig å foreta noe annet enn en visuell kontroll av at kontraktsgjenstanden er uten merker eller annet som kan tyde på beskadigelser.

Brukskontrollen gjennomføres etter at kontraktsgjenstanden er pakket opp slik at den kan besiktiges (og fra alle kanter). Da vil det være enklere å studere kontraktsgjenstanden mer grundig enn ved mottakskontroll.

Denne nyanseringen er viktig fordi det kan stilles høyere krav til hva kjøper bør oppdage ved en brukskontroll, enn ved en mottakskontroll.

For begge typer av kontroll har kjøper en 14-dagers frist på å reklamere, jfr bestemmelsenes tredje ledd.

Etter vårt syn bør ikke kjøper vente til det har gått nesten 14 dager med å reklamere. Mye kan skje med emballasje og med kontraktsgjenstanden i løpet av 14 dager.

Desto lengre tid som går før man reklamerer, desto større sannsynlighet er det for at noe kan ha skjedd mens gjenstandene var under kjøpers kontroll.

Følgelig vil det være større risiko for uenighet med selger hvis man venter med å reklamere, enn der man reklamerer etter kort tid.

Fristen på 14 dager bør derfor ikke behandles som den eneste fristen man har for å reklamere - man bør reklamere så fort man blir kjent med det forhold som man vil påberope overfor selger.

Under enhver omstendighet må man være påpasselig med å overholde fristen på 14 dager.

Det følger av tredje ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 8412 punkt 25.2.1 at retten til å reklamere tapes hvis ikke 14 dagers fristen overholdes.

Når man anskaffer byggevarer eller produkter til et bygg- eller anleggsprosjekt ligger det i sakens natur at de skal inkorporeres i bygget eller anlegget, evt forbrukes som ledd i gjennomføringen.

Svært få bygg- eller anleggsplasser har store riggområder hvor det er plass til lagring av større mengder materialer etc.

Når man oppdager forhold ved byggevare eller produkt som man reklamerer på følger det av siste ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 412 punkt 25.2.1 at de aktuelle kontraktsgjenstander ikke kan tas "i bruk dersom dette vil" hindre selgerens "adgang til retting og omlevering".

Følgelig er det også i kjøpers interesse å reklamere så fort som overhodet mulig.

Eneste unntak fra forbudet mot å ta kontraktsgjenstanden i bruk er for det tilfellet dette er "nødvendig for å overholde kjøpes tapsbegrensningsplikt".

Vi minner i den forbindelse om at selger kan komme i et erstatningsansvar ved mangler. Hvis kontraktsgjenstanden kan brukes, og det er påkrevet for å unngå unødig stans i produksjon og fremdrift, påhviler det kjøper en plikt om likevel benytte kontraktsgjenstanden hvis dette er forsvarlig og det samtidig bidrar til å redusere selgers erstatningsansvar.

5. Senere reklamasjon

For mangler som oppdages senere er kravet at kjøper reklamerer «innen rimelig tid», jfr NS 8411 punkt 23.3 og NS 8412 punkt 25.3.3.

Hva som er «innen rimelig tid» må vurderes konkret, men innen entreprisretten vil en tid på en til to uker anses å oppfylle kravet til "innen rimelig tid".

For øvrig vil en vurdering av fristens lengde også måtte bero på  konkret helhetsvurdering hvor fristen kan bli ansett som både kortere eller lengre.

6. Reklamasjonsfristen bortfaller ved grov uaktsomhet hos selger

Dersom det foreligger grov uaktsomhet eller forsett hos selger gjelder ikke reklamasjonsfristene, jfr NS 8411 punkt 23.5 og NS 8412 punkt 25.2.4.  

Dette gjelder både den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.

Det er normalt vanskelig å vinne frem overfor domstolene med påstander om at en motpart har opptrådt med grov uaktsomhet eller forsett.

Normalt ser vi at denne typen anførsler fremsettes når en part har oversittet reklamasjonsfristen og derfor ikke har noe å tape på å fremsette slike.

I artikkelen "Gjennomgang av kjøpers sanksjonsmuligheter" ved forsinkelse har vi skrevet noe om grov uaktsomhet i artikkelens punkt 3.4. Selve artikkelen kan leses her.

7. Reklamasjonen skal være skriftlig, spesifikk og sendes til rett adresse

Når det gjelder reklamasjonens innhold følger det av NS 8411 punkt 23.6 og NS 8412 punkt 25.4 at det må fremgå «klart» av meldingen at det reklameres, at man påberoper at noe er en mangel og hva mangelen består i.  

Det er  viktig å merke seg at bestemmelsene bruker begrepet «melding» som betyr at man ikke kan nøye seg med en muntlig  henvendelse.  

Kjøper må reklamere elektronisk og som oftest skjer det ved å sende en e-post. Det må fremgå av e-posten at man reklamerer, og man må beskrive hvorfor man reklamerer, hva som er galt osv. Hvis man også kan vedlegge bilder eller annet som på en tydelig måte synliggjør det man reklamerer på så vil det være en fordel.

E-posten skal sendes selgers representant eller til en annen, oppgitt epostadresse.

Vi har skrevet om de formelle kravene som fremgår av standardenes punkt 4.2 som omhandler "Varsler, krav og meldinger" og den kan leses her.  

Reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Innledning

Denne artikkelen behandler reklamasjonsreglene i begge standarder, med den presisering at det i NS 8412-tilfellene kun gjelder reklamasjonsregler når avtalen ikke inkluderer montering.  

Reklamasjonsreglene ved montering behandles i artikkelsamlingen med spesialbestemmelser for NS 8412.  

2. Regelspeil

3. Om reklamasjon

3.1 Reglene må følges ellers tapes mangelskravet

Første ledd i NS 8411 punkt 23.1 og NS 8412 punkt 25.1 fastslår at kjøper må reklamere overfor selger for ikke å tape retten til å påberope en mangel.

I de samme bestemmelsenes annet ledd presiseres det at foreldelsesreglene er noe annet enn reklamasjonsregler, og de må også etterleves.

Vi har skrevet en utførlig artikkel om dette temaet i «Foreldelse og reklamasjon» som finnes her.  

3.2 Relativ og absolutt reklamasjonsfrist

Standardkontraktene bruker ikke begrepene, men man skiller mellom den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.  

Den absolutte reklamasjonsfrist ved kjøp av byggevarer og produkter er nå fem år, jfr NS 8411 punkt 23.4 og NS 8412 punkt 25.2.3.

Dersom man ikke hadde avtalefestet en slik frist ville den kun ha vært to år, jfr kjøpslovens § 32 (2).  

Beslutningen om å avtalefeste en absolutt reklamasjonsfrist på fem år er fornuftig fordi det harmonerer med den absolutte  reklamasjonsfrist i entrepriserettsstandardene (NS 8405, NS 8406, NS 8407 osv).

Reklamasjonsfristen begynner likevel å løpe på forskjellige tidspunkter.

I entrepriseretten begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering til byggherre, mens ved kjøp av byggevarer og produkter begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering fra selger til kjøper.

Det betyr at byggherrens reklamasjon til entreprenør på mangler ved en byggevare eller et produkt 4 år og 11 måneder etter overtakelsen, med stor grad av sannsynlighet ikke vil kunne videreføres til selger av entreprenøren.

Med mindre entreprenør har fremforhandlet en særavtale hvor reklamasjonsfristen ikke begynner å løpe før ved overlevering til byggherren. Slik regelen er i underentreprisekontraktene (se f eks NS 8417 punkt 37.4 (1) bokstav g).

Den relative reklamasjonsfrist innebærer at kjøper må reklamere innen et forholdsvis kort tidsrom etter å ha oppdaget en mangel.

NS 8411 og NS 8412 inneholder to forskjellige, relative reklamasjonsfrister hvor den ene gjelder ved mottak (transport- og brukskontroll) og den andre for senere reklamasjoner.

Vi kommer nærmere inn på disse to reklamasjonsfristene i punkt 4 og punkt 5, men kort fortalt er reklamasjonsfristen 14 dager for mangler oppdaget under en mottakskontroll og "innen rimelig tid" for senere reklamasjoner.

4. Nærmere om hhv transport- og brukskontroll

Bestemmelsene beskriver ganske godt hva en kontroll går ut på.

Poenget er at kjøper skal både kontrollere kontraktgjenstanden når den mottas fra selger, og så skal den kontrolleres før den tas i bruk.

Normalt vil mottakskontrollen være mer overfladisk enn brukskontrollen. Når man mottar varer vil disse være emballert eller buntet sammen. Da vil det være vanskelig å foreta noe annet enn en visuell kontroll av at kontraktsgjenstanden er uten merker eller annet som kan tyde på beskadigelser.

Brukskontrollen gjennomføres etter at kontraktsgjenstanden er pakket opp slik at den kan besiktiges (og fra alle kanter). Da vil det være enklere å studere kontraktsgjenstanden mer grundig enn ved mottakskontroll.

Denne nyanseringen er viktig fordi det kan stilles høyere krav til hva kjøper bør oppdage ved en brukskontroll, enn ved en mottakskontroll.

For begge typer av kontroll har kjøper en 14-dagers frist på å reklamere, jfr bestemmelsenes tredje ledd.

Etter vårt syn bør ikke kjøper vente til det har gått nesten 14 dager med å reklamere. Mye kan skje med emballasje og med kontraktsgjenstanden i løpet av 14 dager.

Desto lengre tid som går før man reklamerer, desto større sannsynlighet er det for at noe kan ha skjedd mens gjenstandene var under kjøpers kontroll.

Følgelig vil det være større risiko for uenighet med selger hvis man venter med å reklamere, enn der man reklamerer etter kort tid.

Fristen på 14 dager bør derfor ikke behandles som den eneste fristen man har for å reklamere - man bør reklamere så fort man blir kjent med det forhold som man vil påberope overfor selger.

Under enhver omstendighet må man være påpasselig med å overholde fristen på 14 dager.

Det følger av tredje ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 8412 punkt 25.2.1 at retten til å reklamere tapes hvis ikke 14 dagers fristen overholdes.

Når man anskaffer byggevarer eller produkter til et bygg- eller anleggsprosjekt ligger det i sakens natur at de skal inkorporeres i bygget eller anlegget, evt forbrukes som ledd i gjennomføringen.

Svært få bygg- eller anleggsplasser har store riggområder hvor det er plass til lagring av større mengder materialer etc.

Når man oppdager forhold ved byggevare eller produkt som man reklamerer på følger det av siste ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 412 punkt 25.2.1 at de aktuelle kontraktsgjenstander ikke kan tas "i bruk dersom dette vil" hindre selgerens "adgang til retting og omlevering".

Følgelig er det også i kjøpers interesse å reklamere så fort som overhodet mulig.

Eneste unntak fra forbudet mot å ta kontraktsgjenstanden i bruk er for det tilfellet dette er "nødvendig for å overholde kjøpes tapsbegrensningsplikt".

Vi minner i den forbindelse om at selger kan komme i et erstatningsansvar ved mangler. Hvis kontraktsgjenstanden kan brukes, og det er påkrevet for å unngå unødig stans i produksjon og fremdrift, påhviler det kjøper en plikt om likevel benytte kontraktsgjenstanden hvis dette er forsvarlig og det samtidig bidrar til å redusere selgers erstatningsansvar.

5. Senere reklamasjon

For mangler som oppdages senere er kravet at kjøper reklamerer «innen rimelig tid», jfr NS 8411 punkt 23.3 og NS 8412 punkt 25.3.3.

Hva som er «innen rimelig tid» må vurderes konkret, men innen entreprisretten vil en tid på en til to uker anses å oppfylle kravet til "innen rimelig tid".

For øvrig vil en vurdering av fristens lengde også måtte bero på  konkret helhetsvurdering hvor fristen kan bli ansett som både kortere eller lengre.

6. Reklamasjonsfristen bortfaller ved grov uaktsomhet hos selger

Dersom det foreligger grov uaktsomhet eller forsett hos selger gjelder ikke reklamasjonsfristene, jfr NS 8411 punkt 23.5 og NS 8412 punkt 25.2.4.  

Dette gjelder både den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.

Det er normalt vanskelig å vinne frem overfor domstolene med påstander om at en motpart har opptrådt med grov uaktsomhet eller forsett.

Normalt ser vi at denne typen anførsler fremsettes når en part har oversittet reklamasjonsfristen og derfor ikke har noe å tape på å fremsette slike.

I artikkelen "Gjennomgang av kjøpers sanksjonsmuligheter" ved forsinkelse har vi skrevet noe om grov uaktsomhet i artikkelens punkt 3.4. Selve artikkelen kan leses her.

7. Reklamasjonen skal være skriftlig, spesifikk og sendes til rett adresse

Når det gjelder reklamasjonens innhold følger det av NS 8411 punkt 23.6 og NS 8412 punkt 25.4 at det må fremgå «klart» av meldingen at det reklameres, at man påberoper at noe er en mangel og hva mangelen består i.  

Det er  viktig å merke seg at bestemmelsene bruker begrepet «melding» som betyr at man ikke kan nøye seg med en muntlig  henvendelse.  

Kjøper må reklamere elektronisk og som oftest skjer det ved å sende en e-post. Det må fremgå av e-posten at man reklamerer, og man må beskrive hvorfor man reklamerer, hva som er galt osv. Hvis man også kan vedlegge bilder eller annet som på en tydelig måte synliggjør det man reklamerer på så vil det være en fordel.

E-posten skal sendes selgers representant eller til en annen, oppgitt epostadresse.

Vi har skrevet om de formelle kravene som fremgår av standardenes punkt 4.2 som omhandler "Varsler, krav og meldinger" og den kan leses her.  

Reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Innledning

Denne artikkelen behandler reklamasjonsreglene i begge standarder, med den presisering at det i NS 8412-tilfellene kun gjelder reklamasjonsregler når avtalen ikke inkluderer montering.  

Reklamasjonsreglene ved montering behandles i artikkelsamlingen med spesialbestemmelser for NS 8412.  

2. Regelspeil

3. Om reklamasjon

3.1 Reglene må følges ellers tapes mangelskravet

Første ledd i NS 8411 punkt 23.1 og NS 8412 punkt 25.1 fastslår at kjøper må reklamere overfor selger for ikke å tape retten til å påberope en mangel.

I de samme bestemmelsenes annet ledd presiseres det at foreldelsesreglene er noe annet enn reklamasjonsregler, og de må også etterleves.

Vi har skrevet en utførlig artikkel om dette temaet i «Foreldelse og reklamasjon» som finnes her.  

3.2 Relativ og absolutt reklamasjonsfrist

Standardkontraktene bruker ikke begrepene, men man skiller mellom den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.  

Den absolutte reklamasjonsfrist ved kjøp av byggevarer og produkter er nå fem år, jfr NS 8411 punkt 23.4 og NS 8412 punkt 25.2.3.

Dersom man ikke hadde avtalefestet en slik frist ville den kun ha vært to år, jfr kjøpslovens § 32 (2).  

Beslutningen om å avtalefeste en absolutt reklamasjonsfrist på fem år er fornuftig fordi det harmonerer med den absolutte  reklamasjonsfrist i entrepriserettsstandardene (NS 8405, NS 8406, NS 8407 osv).

Reklamasjonsfristen begynner likevel å løpe på forskjellige tidspunkter.

I entrepriseretten begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering til byggherre, mens ved kjøp av byggevarer og produkter begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering fra selger til kjøper.

Det betyr at byggherrens reklamasjon til entreprenør på mangler ved en byggevare eller et produkt 4 år og 11 måneder etter overtakelsen, med stor grad av sannsynlighet ikke vil kunne videreføres til selger av entreprenøren.

Med mindre entreprenør har fremforhandlet en særavtale hvor reklamasjonsfristen ikke begynner å løpe før ved overlevering til byggherren. Slik regelen er i underentreprisekontraktene (se f eks NS 8417 punkt 37.4 (1) bokstav g).

Den relative reklamasjonsfrist innebærer at kjøper må reklamere innen et forholdsvis kort tidsrom etter å ha oppdaget en mangel.

NS 8411 og NS 8412 inneholder to forskjellige, relative reklamasjonsfrister hvor den ene gjelder ved mottak (transport- og brukskontroll) og den andre for senere reklamasjoner.

Vi kommer nærmere inn på disse to reklamasjonsfristene i punkt 4 og punkt 5, men kort fortalt er reklamasjonsfristen 14 dager for mangler oppdaget under en mottakskontroll og "innen rimelig tid" for senere reklamasjoner.

4. Nærmere om hhv transport- og brukskontroll

Bestemmelsene beskriver ganske godt hva en kontroll går ut på.

Poenget er at kjøper skal både kontrollere kontraktgjenstanden når den mottas fra selger, og så skal den kontrolleres før den tas i bruk.

Normalt vil mottakskontrollen være mer overfladisk enn brukskontrollen. Når man mottar varer vil disse være emballert eller buntet sammen. Da vil det være vanskelig å foreta noe annet enn en visuell kontroll av at kontraktsgjenstanden er uten merker eller annet som kan tyde på beskadigelser.

Brukskontrollen gjennomføres etter at kontraktsgjenstanden er pakket opp slik at den kan besiktiges (og fra alle kanter). Da vil det være enklere å studere kontraktsgjenstanden mer grundig enn ved mottakskontroll.

Denne nyanseringen er viktig fordi det kan stilles høyere krav til hva kjøper bør oppdage ved en brukskontroll, enn ved en mottakskontroll.

For begge typer av kontroll har kjøper en 14-dagers frist på å reklamere, jfr bestemmelsenes tredje ledd.

Etter vårt syn bør ikke kjøper vente til det har gått nesten 14 dager med å reklamere. Mye kan skje med emballasje og med kontraktsgjenstanden i løpet av 14 dager.

Desto lengre tid som går før man reklamerer, desto større sannsynlighet er det for at noe kan ha skjedd mens gjenstandene var under kjøpers kontroll.

Følgelig vil det være større risiko for uenighet med selger hvis man venter med å reklamere, enn der man reklamerer etter kort tid.

Fristen på 14 dager bør derfor ikke behandles som den eneste fristen man har for å reklamere - man bør reklamere så fort man blir kjent med det forhold som man vil påberope overfor selger.

Under enhver omstendighet må man være påpasselig med å overholde fristen på 14 dager.

Det følger av tredje ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 8412 punkt 25.2.1 at retten til å reklamere tapes hvis ikke 14 dagers fristen overholdes.

Når man anskaffer byggevarer eller produkter til et bygg- eller anleggsprosjekt ligger det i sakens natur at de skal inkorporeres i bygget eller anlegget, evt forbrukes som ledd i gjennomføringen.

Svært få bygg- eller anleggsplasser har store riggområder hvor det er plass til lagring av større mengder materialer etc.

Når man oppdager forhold ved byggevare eller produkt som man reklamerer på følger det av siste ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 412 punkt 25.2.1 at de aktuelle kontraktsgjenstander ikke kan tas "i bruk dersom dette vil" hindre selgerens "adgang til retting og omlevering".

Følgelig er det også i kjøpers interesse å reklamere så fort som overhodet mulig.

Eneste unntak fra forbudet mot å ta kontraktsgjenstanden i bruk er for det tilfellet dette er "nødvendig for å overholde kjøpes tapsbegrensningsplikt".

Vi minner i den forbindelse om at selger kan komme i et erstatningsansvar ved mangler. Hvis kontraktsgjenstanden kan brukes, og det er påkrevet for å unngå unødig stans i produksjon og fremdrift, påhviler det kjøper en plikt om likevel benytte kontraktsgjenstanden hvis dette er forsvarlig og det samtidig bidrar til å redusere selgers erstatningsansvar.

5. Senere reklamasjon

For mangler som oppdages senere er kravet at kjøper reklamerer «innen rimelig tid», jfr NS 8411 punkt 23.3 og NS 8412 punkt 25.3.3.

Hva som er «innen rimelig tid» må vurderes konkret, men innen entreprisretten vil en tid på en til to uker anses å oppfylle kravet til "innen rimelig tid".

For øvrig vil en vurdering av fristens lengde også måtte bero på  konkret helhetsvurdering hvor fristen kan bli ansett som både kortere eller lengre.

6. Reklamasjonsfristen bortfaller ved grov uaktsomhet hos selger

Dersom det foreligger grov uaktsomhet eller forsett hos selger gjelder ikke reklamasjonsfristene, jfr NS 8411 punkt 23.5 og NS 8412 punkt 25.2.4.  

Dette gjelder både den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.

Det er normalt vanskelig å vinne frem overfor domstolene med påstander om at en motpart har opptrådt med grov uaktsomhet eller forsett.

Normalt ser vi at denne typen anførsler fremsettes når en part har oversittet reklamasjonsfristen og derfor ikke har noe å tape på å fremsette slike.

I artikkelen "Gjennomgang av kjøpers sanksjonsmuligheter" ved forsinkelse har vi skrevet noe om grov uaktsomhet i artikkelens punkt 3.4. Selve artikkelen kan leses her.

7. Reklamasjonen skal være skriftlig, spesifikk og sendes til rett adresse

Når det gjelder reklamasjonens innhold følger det av NS 8411 punkt 23.6 og NS 8412 punkt 25.4 at det må fremgå «klart» av meldingen at det reklameres, at man påberoper at noe er en mangel og hva mangelen består i.  

Det er  viktig å merke seg at bestemmelsene bruker begrepet «melding» som betyr at man ikke kan nøye seg med en muntlig  henvendelse.  

Kjøper må reklamere elektronisk og som oftest skjer det ved å sende en e-post. Det må fremgå av e-posten at man reklamerer, og man må beskrive hvorfor man reklamerer, hva som er galt osv. Hvis man også kan vedlegge bilder eller annet som på en tydelig måte synliggjør det man reklamerer på så vil det være en fordel.

E-posten skal sendes selgers representant eller til en annen, oppgitt epostadresse.

Vi har skrevet om de formelle kravene som fremgår av standardenes punkt 4.2 som omhandler "Varsler, krav og meldinger" og den kan leses her.  

Reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Innledning

Denne artikkelen behandler reklamasjonsreglene i begge standarder, med den presisering at det i NS 8412-tilfellene kun gjelder reklamasjonsregler når avtalen ikke inkluderer montering.  

Reklamasjonsreglene ved montering behandles i artikkelsamlingen med spesialbestemmelser for NS 8412.  

2. Regelspeil

3. Om reklamasjon

3.1 Reglene må følges ellers tapes mangelskravet

Første ledd i NS 8411 punkt 23.1 og NS 8412 punkt 25.1 fastslår at kjøper må reklamere overfor selger for ikke å tape retten til å påberope en mangel.

I de samme bestemmelsenes annet ledd presiseres det at foreldelsesreglene er noe annet enn reklamasjonsregler, og de må også etterleves.

Vi har skrevet en utførlig artikkel om dette temaet i «Foreldelse og reklamasjon» som finnes her.  

3.2 Relativ og absolutt reklamasjonsfrist

Standardkontraktene bruker ikke begrepene, men man skiller mellom den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.  

Den absolutte reklamasjonsfrist ved kjøp av byggevarer og produkter er nå fem år, jfr NS 8411 punkt 23.4 og NS 8412 punkt 25.2.3.

Dersom man ikke hadde avtalefestet en slik frist ville den kun ha vært to år, jfr kjøpslovens § 32 (2).  

Beslutningen om å avtalefeste en absolutt reklamasjonsfrist på fem år er fornuftig fordi det harmonerer med den absolutte  reklamasjonsfrist i entrepriserettsstandardene (NS 8405, NS 8406, NS 8407 osv).

Reklamasjonsfristen begynner likevel å løpe på forskjellige tidspunkter.

I entrepriseretten begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering til byggherre, mens ved kjøp av byggevarer og produkter begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering fra selger til kjøper.

Det betyr at byggherrens reklamasjon til entreprenør på mangler ved en byggevare eller et produkt 4 år og 11 måneder etter overtakelsen, med stor grad av sannsynlighet ikke vil kunne videreføres til selger av entreprenøren.

Med mindre entreprenør har fremforhandlet en særavtale hvor reklamasjonsfristen ikke begynner å løpe før ved overlevering til byggherren. Slik regelen er i underentreprisekontraktene (se f eks NS 8417 punkt 37.4 (1) bokstav g).

Den relative reklamasjonsfrist innebærer at kjøper må reklamere innen et forholdsvis kort tidsrom etter å ha oppdaget en mangel.

NS 8411 og NS 8412 inneholder to forskjellige, relative reklamasjonsfrister hvor den ene gjelder ved mottak (transport- og brukskontroll) og den andre for senere reklamasjoner.

Vi kommer nærmere inn på disse to reklamasjonsfristene i punkt 4 og punkt 5, men kort fortalt er reklamasjonsfristen 14 dager for mangler oppdaget under en mottakskontroll og "innen rimelig tid" for senere reklamasjoner.

4. Nærmere om hhv transport- og brukskontroll

Bestemmelsene beskriver ganske godt hva en kontroll går ut på.

Poenget er at kjøper skal både kontrollere kontraktgjenstanden når den mottas fra selger, og så skal den kontrolleres før den tas i bruk.

Normalt vil mottakskontrollen være mer overfladisk enn brukskontrollen. Når man mottar varer vil disse være emballert eller buntet sammen. Da vil det være vanskelig å foreta noe annet enn en visuell kontroll av at kontraktsgjenstanden er uten merker eller annet som kan tyde på beskadigelser.

Brukskontrollen gjennomføres etter at kontraktsgjenstanden er pakket opp slik at den kan besiktiges (og fra alle kanter). Da vil det være enklere å studere kontraktsgjenstanden mer grundig enn ved mottakskontroll.

Denne nyanseringen er viktig fordi det kan stilles høyere krav til hva kjøper bør oppdage ved en brukskontroll, enn ved en mottakskontroll.

For begge typer av kontroll har kjøper en 14-dagers frist på å reklamere, jfr bestemmelsenes tredje ledd.

Etter vårt syn bør ikke kjøper vente til det har gått nesten 14 dager med å reklamere. Mye kan skje med emballasje og med kontraktsgjenstanden i løpet av 14 dager.

Desto lengre tid som går før man reklamerer, desto større sannsynlighet er det for at noe kan ha skjedd mens gjenstandene var under kjøpers kontroll.

Følgelig vil det være større risiko for uenighet med selger hvis man venter med å reklamere, enn der man reklamerer etter kort tid.

Fristen på 14 dager bør derfor ikke behandles som den eneste fristen man har for å reklamere - man bør reklamere så fort man blir kjent med det forhold som man vil påberope overfor selger.

Under enhver omstendighet må man være påpasselig med å overholde fristen på 14 dager.

Det følger av tredje ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 8412 punkt 25.2.1 at retten til å reklamere tapes hvis ikke 14 dagers fristen overholdes.

Når man anskaffer byggevarer eller produkter til et bygg- eller anleggsprosjekt ligger det i sakens natur at de skal inkorporeres i bygget eller anlegget, evt forbrukes som ledd i gjennomføringen.

Svært få bygg- eller anleggsplasser har store riggområder hvor det er plass til lagring av større mengder materialer etc.

Når man oppdager forhold ved byggevare eller produkt som man reklamerer på følger det av siste ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 412 punkt 25.2.1 at de aktuelle kontraktsgjenstander ikke kan tas "i bruk dersom dette vil" hindre selgerens "adgang til retting og omlevering".

Følgelig er det også i kjøpers interesse å reklamere så fort som overhodet mulig.

Eneste unntak fra forbudet mot å ta kontraktsgjenstanden i bruk er for det tilfellet dette er "nødvendig for å overholde kjøpes tapsbegrensningsplikt".

Vi minner i den forbindelse om at selger kan komme i et erstatningsansvar ved mangler. Hvis kontraktsgjenstanden kan brukes, og det er påkrevet for å unngå unødig stans i produksjon og fremdrift, påhviler det kjøper en plikt om likevel benytte kontraktsgjenstanden hvis dette er forsvarlig og det samtidig bidrar til å redusere selgers erstatningsansvar.

5. Senere reklamasjon

For mangler som oppdages senere er kravet at kjøper reklamerer «innen rimelig tid», jfr NS 8411 punkt 23.3 og NS 8412 punkt 25.3.3.

Hva som er «innen rimelig tid» må vurderes konkret, men innen entreprisretten vil en tid på en til to uker anses å oppfylle kravet til "innen rimelig tid".

For øvrig vil en vurdering av fristens lengde også måtte bero på  konkret helhetsvurdering hvor fristen kan bli ansett som både kortere eller lengre.

6. Reklamasjonsfristen bortfaller ved grov uaktsomhet hos selger

Dersom det foreligger grov uaktsomhet eller forsett hos selger gjelder ikke reklamasjonsfristene, jfr NS 8411 punkt 23.5 og NS 8412 punkt 25.2.4.  

Dette gjelder både den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.

Det er normalt vanskelig å vinne frem overfor domstolene med påstander om at en motpart har opptrådt med grov uaktsomhet eller forsett.

Normalt ser vi at denne typen anførsler fremsettes når en part har oversittet reklamasjonsfristen og derfor ikke har noe å tape på å fremsette slike.

I artikkelen "Gjennomgang av kjøpers sanksjonsmuligheter" ved forsinkelse har vi skrevet noe om grov uaktsomhet i artikkelens punkt 3.4. Selve artikkelen kan leses her.

7. Reklamasjonen skal være skriftlig, spesifikk og sendes til rett adresse

Når det gjelder reklamasjonens innhold følger det av NS 8411 punkt 23.6 og NS 8412 punkt 25.4 at det må fremgå «klart» av meldingen at det reklameres, at man påberoper at noe er en mangel og hva mangelen består i.  

Det er  viktig å merke seg at bestemmelsene bruker begrepet «melding» som betyr at man ikke kan nøye seg med en muntlig  henvendelse.  

Kjøper må reklamere elektronisk og som oftest skjer det ved å sende en e-post. Det må fremgå av e-posten at man reklamerer, og man må beskrive hvorfor man reklamerer, hva som er galt osv. Hvis man også kan vedlegge bilder eller annet som på en tydelig måte synliggjør det man reklamerer på så vil det være en fordel.

E-posten skal sendes selgers representant eller til en annen, oppgitt epostadresse.

Vi har skrevet om de formelle kravene som fremgår av standardenes punkt 4.2 som omhandler "Varsler, krav og meldinger" og den kan leses her.  

Reklamasjon

Kortversjonen

1. Innledning

Denne artikkelen behandler reklamasjonsreglene i begge standarder, med den presisering at det i NS 8412-tilfellene kun gjelder reklamasjonsregler når avtalen ikke inkluderer montering.  

Reklamasjonsreglene ved montering behandles i artikkelsamlingen med spesialbestemmelser for NS 8412.  

2. Regelspeil

3. Om reklamasjon

3.1 Reglene må følges ellers tapes mangelskravet

Første ledd i NS 8411 punkt 23.1 og NS 8412 punkt 25.1 fastslår at kjøper må reklamere overfor selger for ikke å tape retten til å påberope en mangel.

I de samme bestemmelsenes annet ledd presiseres det at foreldelsesreglene er noe annet enn reklamasjonsregler, og de må også etterleves.

Vi har skrevet en utførlig artikkel om dette temaet i «Foreldelse og reklamasjon» som finnes her.  

3.2 Relativ og absolutt reklamasjonsfrist

Standardkontraktene bruker ikke begrepene, men man skiller mellom den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.  

Den absolutte reklamasjonsfrist ved kjøp av byggevarer og produkter er nå fem år, jfr NS 8411 punkt 23.4 og NS 8412 punkt 25.2.3.

Dersom man ikke hadde avtalefestet en slik frist ville den kun ha vært to år, jfr kjøpslovens § 32 (2).  

Beslutningen om å avtalefeste en absolutt reklamasjonsfrist på fem år er fornuftig fordi det harmonerer med den absolutte  reklamasjonsfrist i entrepriserettsstandardene (NS 8405, NS 8406, NS 8407 osv).

Reklamasjonsfristen begynner likevel å løpe på forskjellige tidspunkter.

I entrepriseretten begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering til byggherre, mens ved kjøp av byggevarer og produkter begynner reklamasjonsfristen å løpe ved overlevering fra selger til kjøper.

Det betyr at byggherrens reklamasjon til entreprenør på mangler ved en byggevare eller et produkt 4 år og 11 måneder etter overtakelsen, med stor grad av sannsynlighet ikke vil kunne videreføres til selger av entreprenøren.

Med mindre entreprenør har fremforhandlet en særavtale hvor reklamasjonsfristen ikke begynner å løpe før ved overlevering til byggherren. Slik regelen er i underentreprisekontraktene (se f eks NS 8417 punkt 37.4 (1) bokstav g).

Den relative reklamasjonsfrist innebærer at kjøper må reklamere innen et forholdsvis kort tidsrom etter å ha oppdaget en mangel.

NS 8411 og NS 8412 inneholder to forskjellige, relative reklamasjonsfrister hvor den ene gjelder ved mottak (transport- og brukskontroll) og den andre for senere reklamasjoner.

Vi kommer nærmere inn på disse to reklamasjonsfristene i punkt 4 og punkt 5, men kort fortalt er reklamasjonsfristen 14 dager for mangler oppdaget under en mottakskontroll og "innen rimelig tid" for senere reklamasjoner.

4. Nærmere om hhv transport- og brukskontroll

Bestemmelsene beskriver ganske godt hva en kontroll går ut på.

Poenget er at kjøper skal både kontrollere kontraktgjenstanden når den mottas fra selger, og så skal den kontrolleres før den tas i bruk.

Normalt vil mottakskontrollen være mer overfladisk enn brukskontrollen. Når man mottar varer vil disse være emballert eller buntet sammen. Da vil det være vanskelig å foreta noe annet enn en visuell kontroll av at kontraktsgjenstanden er uten merker eller annet som kan tyde på beskadigelser.

Brukskontrollen gjennomføres etter at kontraktsgjenstanden er pakket opp slik at den kan besiktiges (og fra alle kanter). Da vil det være enklere å studere kontraktsgjenstanden mer grundig enn ved mottakskontroll.

Denne nyanseringen er viktig fordi det kan stilles høyere krav til hva kjøper bør oppdage ved en brukskontroll, enn ved en mottakskontroll.

For begge typer av kontroll har kjøper en 14-dagers frist på å reklamere, jfr bestemmelsenes tredje ledd.

Etter vårt syn bør ikke kjøper vente til det har gått nesten 14 dager med å reklamere. Mye kan skje med emballasje og med kontraktsgjenstanden i løpet av 14 dager.

Desto lengre tid som går før man reklamerer, desto større sannsynlighet er det for at noe kan ha skjedd mens gjenstandene var under kjøpers kontroll.

Følgelig vil det være større risiko for uenighet med selger hvis man venter med å reklamere, enn der man reklamerer etter kort tid.

Fristen på 14 dager bør derfor ikke behandles som den eneste fristen man har for å reklamere - man bør reklamere så fort man blir kjent med det forhold som man vil påberope overfor selger.

Under enhver omstendighet må man være påpasselig med å overholde fristen på 14 dager.

Det følger av tredje ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 8412 punkt 25.2.1 at retten til å reklamere tapes hvis ikke 14 dagers fristen overholdes.

Når man anskaffer byggevarer eller produkter til et bygg- eller anleggsprosjekt ligger det i sakens natur at de skal inkorporeres i bygget eller anlegget, evt forbrukes som ledd i gjennomføringen.

Svært få bygg- eller anleggsplasser har store riggområder hvor det er plass til lagring av større mengder materialer etc.

Når man oppdager forhold ved byggevare eller produkt som man reklamerer på følger det av siste ledd i hhv NS 8411 punkt 23.2 og NS 412 punkt 25.2.1 at de aktuelle kontraktsgjenstander ikke kan tas "i bruk dersom dette vil" hindre selgerens "adgang til retting og omlevering".

Følgelig er det også i kjøpers interesse å reklamere så fort som overhodet mulig.

Eneste unntak fra forbudet mot å ta kontraktsgjenstanden i bruk er for det tilfellet dette er "nødvendig for å overholde kjøpes tapsbegrensningsplikt".

Vi minner i den forbindelse om at selger kan komme i et erstatningsansvar ved mangler. Hvis kontraktsgjenstanden kan brukes, og det er påkrevet for å unngå unødig stans i produksjon og fremdrift, påhviler det kjøper en plikt om likevel benytte kontraktsgjenstanden hvis dette er forsvarlig og det samtidig bidrar til å redusere selgers erstatningsansvar.

5. Senere reklamasjon

For mangler som oppdages senere er kravet at kjøper reklamerer «innen rimelig tid», jfr NS 8411 punkt 23.3 og NS 8412 punkt 25.3.3.

Hva som er «innen rimelig tid» må vurderes konkret, men innen entreprisretten vil en tid på en til to uker anses å oppfylle kravet til "innen rimelig tid".

For øvrig vil en vurdering av fristens lengde også måtte bero på  konkret helhetsvurdering hvor fristen kan bli ansett som både kortere eller lengre.

6. Reklamasjonsfristen bortfaller ved grov uaktsomhet hos selger

Dersom det foreligger grov uaktsomhet eller forsett hos selger gjelder ikke reklamasjonsfristene, jfr NS 8411 punkt 23.5 og NS 8412 punkt 25.2.4.  

Dette gjelder både den relative og den absolutte reklamasjonsfrist.

Det er normalt vanskelig å vinne frem overfor domstolene med påstander om at en motpart har opptrådt med grov uaktsomhet eller forsett.

Normalt ser vi at denne typen anførsler fremsettes når en part har oversittet reklamasjonsfristen og derfor ikke har noe å tape på å fremsette slike.

I artikkelen "Gjennomgang av kjøpers sanksjonsmuligheter" ved forsinkelse har vi skrevet noe om grov uaktsomhet i artikkelens punkt 3.4. Selve artikkelen kan leses her.

7. Reklamasjonen skal være skriftlig, spesifikk og sendes til rett adresse

Når det gjelder reklamasjonens innhold følger det av NS 8411 punkt 23.6 og NS 8412 punkt 25.4 at det må fremgå «klart» av meldingen at det reklameres, at man påberoper at noe er en mangel og hva mangelen består i.  

Det er  viktig å merke seg at bestemmelsene bruker begrepet «melding» som betyr at man ikke kan nøye seg med en muntlig  henvendelse.  

Kjøper må reklamere elektronisk og som oftest skjer det ved å sende en e-post. Det må fremgå av e-posten at man reklamerer, og man må beskrive hvorfor man reklamerer, hva som er galt osv. Hvis man også kan vedlegge bilder eller annet som på en tydelig måte synliggjør det man reklamerer på så vil det være en fordel.

E-posten skal sendes selgers representant eller til en annen, oppgitt epostadresse.

Vi har skrevet om de formelle kravene som fremgår av standardenes punkt 4.2 som omhandler "Varsler, krav og meldinger" og den kan leses her.  

Spar 20% ved årlig betaling

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværene plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Bytt til månedlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Bytt til årsabonnement
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedsabonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Nåværende plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår
Spar 20% ved årlig betaling

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværene plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Bytt til månedlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Bytt til årsabonnement
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedsabonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Nåværende plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer