Levering av hhv byggevare eller produkt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Oversikt  

Bestemmelsene om levering av hhv byggevarer eller produkter angir to typer av kjøp, nemlig sendekjøp og hentekjøp.  

Ved sendekjøp sender selger byggevarene eller produktene til kjøper, mens ved hentekjøp er det kjøper som henter byggevarene eller produktene hos selger.  

Bestemmelsene er i det alt vesentlige like når man sammenlikner NS 8411 og NS 8412.  

Fra dette må gjøres en presisering, og det er i de tilfellene hvor partene har avtalt montering. I slike tilfeller vil ikke endelig oppfyllelse av avtalen anses skjedd før montering er gjennomført og produktene overtatt i samsvar med reglene om overtakelsesforretning.  

Vi har behandlet montering herunder overtakelsesforretning i en egen artikkel som ligger i temasamlingen for de bestemmelsene som er spesielle i NS 8412, les mer her.  

Med dette unntaket er bestemmelsene om hhv sende- og hentekjøp identiske, og de behandles derfor samlet i denne artikkelen.  

2. Regelspeil

3. Sendekjøp

3.1 Leveringsstedet  

Ved sendekjøp er det selger som skal besørge forsendelse av byggevarer eller produkter til kjøper. Dersom ikke annet er avtalt skal selger også losse varene eller produktene ned fra transportmiddel og plassere disse trygt på avtalt eller anvist sted.  

I slike situasjoner har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med at varene eller produktene er plassert forsvarlig, jfr NS 8411 punkt 15.1 og NS 8412 punkt 12.2.1. Skulle fraktfører være så uheldig at f eks stabelen med vinduer raser ned fra liften under lossing vil ikke levering ha skjedd, og risikoen er selgers.

I de tilfellene hvor partene har avtalt at kjøper skal losse varene eller produktene ned fra transportmiddelet, anses levering skjedd når transportør har kommet frem til avtalt mottaksadresse og losseplass. Risikoen for varene og produktene går dermed over på kjøper når varene eller produktene er klare for å bli losset. I eksempelet med vinduer vil derfor risikoen være kjøpers dersom de raser ned fra liften under lossing.

For at varene eller produktene skal bli fraktet til riktig sted må mottaksadresse og losseplass være avtalt. Et minimum er å angi adressen, men det kan også være nødvendig med flere detaljer avhengig av situasjonen. Det er kjøper som kjenner de stedlige forhold best, og som bør være påpasselig med en god nok steds- og leveringsangivelse.

Videre følger det av bestemmelsenes annet ledd at kjøper er pliktig å ha en representant til stede for å ta imot varene eller produktene.

Dersom ikke kjøper har en representant som tar i mot frakten vil selgers fraktfører likevel kunne losse varene dersom dette kan gjøres på forsvarlig måte.

Før lossing starter må imidlertid fraktfører først forsøke å få tak i kjøper. Denne plikten er utslag av den alminnelige lojalitetsplikten i standardenes punkt 3.1.

Ofte angis det kun levering i løpet av et tidsrom (f eks kl 0700 - 1200), og man kan ikke forvente at kjøpers representant er på stedet hele tiden i denne perioden.

Alternativt kan kjøper ha forvekslet tidspunktet, man er midlertidig forhindret eller fraktfører kommer tidligere/ senere enn opprinnelig avtalt.

Man må uansett forvente at fraktfører forsøker å få kontakt med kjøper før lossing iverksettes uten kjøper til stede.

Siden det oppstilles et forsvarlighetskrav til lossing uten kjøper til stede, vil det være selger som har risikoen for at omstendighetene var forsvarlige. Skulle det vise seg at varene blir ødelagt, beskadiget, stjålet eller på andre måter avvike fra bestilling vil det være selger som har bevisbyrden for at det var forsvarlig. Hvis ikke det kan sannsynliggjøres vil risikoen for varene forbli hos selger.

3.2 Fraktfører og transportmiddel

Ofte er det slik at selger kontraherer en fraktfører til å transportere varene/ produktene ut til sine kunder.  

Dersom kjøper forstår at det vil kreves spesialutstyr for å sikre en rettmessig leveranse, må kjøper opplyse om dette i god tid. Siden det er tale om leveranser til et pågående bygge- eller anleggsprosjekt vil man kunne oppleve mange former for utfordringer. Det kan være midlertidige hindringer som følge av pågående arbeider som gjør at leveringen må skje på bestemte dager i uken eller tidspunkter på dagen. Det kan være lange avstander fra nærmeste oppstillingsplass og frem til det stedet varene eller produktet skal leveres. Som eksempel nevnes levering av ferdigbetong. I noen tilfeller kommer bilen tett inn på det sted hvor betongen skal brukes slik at transportbånd er tilstrekkelig, mens andre ganger kreves slanger.

Når  bygg- eller anleggsplass mangler veiadkomst reiser det seg andre utfordringer. I rettspraksis er det f eks et eksempel hvor alle materialer måtte fraktes over et sund i båt, og hvor arbeidene pågikk både sommer og vinter før ferdigstillelse.

Følgelig er det helt avgjørende at kjøper gir selger nødvendige opplysninger slik at man er sikker på at levering kan gjennomføres.

På større bygg- eller anleggsområder vil man også kunne ha egne regler for hvem som må kontaktes ved ankomst, hvor varer skal mellomlagres osv. Slike opplysninger må kjøper gi opplysninger om.

Når nødvendige opplysninger er gitt må selvfølgelig selger gjøre seg godt kjent med disse, og formidle informasjonen til fraktfører.

Til slutt påpekes at bransjens fokus på seriøst arbeidsliv mm omfatter fraktførerne som skal ha «nødvendige sertifikater», «ID-kort» og «gyldig legitimasjon». Det er også et vilkår at  transportmiddelet og tilhørende utstyr skal være i samsvar med lovmessige krav. En side ved dette er selvsagt trafikksikkerheten som sådan. Man kan av og til undre seg når større vogntog med byggevarer stoppes i trafikken vinterstid med sommerdekk. Foruten å utgjøre en risiko for andre trafikanter vil selger også utsette kjøper for forsinkelser når slikt skjer. Et annet alternativ kan være bruk av kran, transportbånd eller annet som ikke er vedlikeholdt, og hvor bruken på bygg- eller anleggsplass utsetter de tilstedeværende for risiko ved evt sammenbrudd.

3.3 Atkomst

Som nevnt i punkt 3.1 har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med levering. Det betyr likevel ikke at kjøper er uten plikter utover de vi allerede har behandlet i punkt 3.2.

I standardenes bestemmelser om «Atkomst» (punkt 12.1.3) suppleres kjøpers aktivitetsplikt til også å omfatte informasjon om spesielle forhold fraktører bør kjenne til, og som gjelder strekningen fra offentlig vei og frem til losseplass mm.  

Man kan f eks tenke seg at denne strekningen består av delvis smale og svære svingete veier, veier med bratte skråninger på hver side og/ eller broer med forholdsvis lav høyde. I sum kan dette gjøre at det dels er vanskelig å transportere elementer over en viss lengde, eller høyde. Det kan også legge begrensninger på hvilke kjøretøy fraktfører kan benytte.  

Dersom ikke kjøper oppfyller sine plikter mht å gi slike opplysninger vil risikoen for rettidig leveranse ligge på kjøper.

Selger beholder selvsagt risikoen for varene eller produktene frem tilde er levert, men forsinkelser som er en konsekvens av at kjøper ikke har oppfylt sin aktivitets- eller opplysningsplikt er kjøpers risiko.  

At risikoen ligger hos kjøper fremkommer av ordene «skal sørge for». Det kjøper skal sørge for er dels «at forholdene er tilrettelagt» og dels at selger har «nødvendige opplysninger om forholdene fram til og på leveringsstedet».  

Siden informasjon gitt fr kjøper til selger skal videreformidles til fraktfører med de muligheter for misforståelser som alltid kan oppstå, anbefales kjøper å gi informasjonen skriftlig/ elektronisk.

Merk også punkt 12.3.1,  siste ledd hvor det står at selger må gi kjøper "nødvendige opplysninger av betydning for mottaket" og herunder "eventuelle tiltak kjøper må foreta før levering".

Det kan f eks være slik at byggevarene eller produktet er ekstra ømfintlig og hvor det kreves spesielle tiltak frem til de skal benyttes. I andre tilfeller kan det være at varen er ment å benyttes umiddelbart ved ankomst slik at alle forberedelser for mottak og bruk er ferdigstilt før fraktfører ankommer.

4. Hentekjøp

Hentekjøp foreligger når kjøper skal hente varene/ produktet hos selger. I slike tilfeller skjer leveringen når de er overlevert kjøper.  

Overleveringen kan skje på en av to måter.  

Dersom det er avtalt «fritt opplastet» vil varene eller produktene være overlevert når de er lastet opp på det transportmiddelet som kjøper benytter.

I motsatt fall anses varene eller produktene som overlevert når kjøper har fått dem stilt til rådighet for opplasting i egen regi på sitt  transportmiddel.  

Hvis "fritt opplastet" og varen/ produktet blir beskadiget under selve opplastingen vil dette være selgers risiko, men kjøpers risiko i de andre tilfellene.

5. Kostnader

Bestemmelsen er kort og sier kun at selger bærer kostnadene med varene/ produktene frem til de er levert, mens kjøper har risikoen for økte kostnader som skyldes forhold kjøper «svarer for».  

Dersom kjøper unnlater å orientere om forhold som gjør levering på byggeplass mer kostnadskrevende enn det selger kunne forutsette, må kjøper bære merkostnadene ved dette.

Det samme gjelder dersom fraktfører må returnere fordi han ikke blir tatt i mot av kjøper, og det ikke er mulig å losse varene eller produktene på forsvarlig måte. Betongbilen med mørtel kan f eks ikke begynne å losse hvis ingen er på byggeplass for å ta imot. I så fall må kjøper både betale avtalt pris for betongleveransen, og kostnadene med å levere betongen til godkjent avfallsmottak.

Levering av hhv byggevare eller produkt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Oversikt  

Bestemmelsene om levering av hhv byggevarer eller produkter angir to typer av kjøp, nemlig sendekjøp og hentekjøp.  

Ved sendekjøp sender selger byggevarene eller produktene til kjøper, mens ved hentekjøp er det kjøper som henter byggevarene eller produktene hos selger.  

Bestemmelsene er i det alt vesentlige like når man sammenlikner NS 8411 og NS 8412.  

Fra dette må gjøres en presisering, og det er i de tilfellene hvor partene har avtalt montering. I slike tilfeller vil ikke endelig oppfyllelse av avtalen anses skjedd før montering er gjennomført og produktene overtatt i samsvar med reglene om overtakelsesforretning.  

Vi har behandlet montering herunder overtakelsesforretning i en egen artikkel som ligger i temasamlingen for de bestemmelsene som er spesielle i NS 8412, les mer her.  

Med dette unntaket er bestemmelsene om hhv sende- og hentekjøp identiske, og de behandles derfor samlet i denne artikkelen.  

2. Regelspeil

3. Sendekjøp

3.1 Leveringsstedet  

Ved sendekjøp er det selger som skal besørge forsendelse av byggevarer eller produkter til kjøper. Dersom ikke annet er avtalt skal selger også losse varene eller produktene ned fra transportmiddel og plassere disse trygt på avtalt eller anvist sted.  

I slike situasjoner har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med at varene eller produktene er plassert forsvarlig, jfr NS 8411 punkt 15.1 og NS 8412 punkt 12.2.1. Skulle fraktfører være så uheldig at f eks stabelen med vinduer raser ned fra liften under lossing vil ikke levering ha skjedd, og risikoen er selgers.

I de tilfellene hvor partene har avtalt at kjøper skal losse varene eller produktene ned fra transportmiddelet, anses levering skjedd når transportør har kommet frem til avtalt mottaksadresse og losseplass. Risikoen for varene og produktene går dermed over på kjøper når varene eller produktene er klare for å bli losset. I eksempelet med vinduer vil derfor risikoen være kjøpers dersom de raser ned fra liften under lossing.

For at varene eller produktene skal bli fraktet til riktig sted må mottaksadresse og losseplass være avtalt. Et minimum er å angi adressen, men det kan også være nødvendig med flere detaljer avhengig av situasjonen. Det er kjøper som kjenner de stedlige forhold best, og som bør være påpasselig med en god nok steds- og leveringsangivelse.

Videre følger det av bestemmelsenes annet ledd at kjøper er pliktig å ha en representant til stede for å ta imot varene eller produktene.

Dersom ikke kjøper har en representant som tar i mot frakten vil selgers fraktfører likevel kunne losse varene dersom dette kan gjøres på forsvarlig måte.

Før lossing starter må imidlertid fraktfører først forsøke å få tak i kjøper. Denne plikten er utslag av den alminnelige lojalitetsplikten i standardenes punkt 3.1.

Ofte angis det kun levering i løpet av et tidsrom (f eks kl 0700 - 1200), og man kan ikke forvente at kjøpers representant er på stedet hele tiden i denne perioden.

Alternativt kan kjøper ha forvekslet tidspunktet, man er midlertidig forhindret eller fraktfører kommer tidligere/ senere enn opprinnelig avtalt.

Man må uansett forvente at fraktfører forsøker å få kontakt med kjøper før lossing iverksettes uten kjøper til stede.

Siden det oppstilles et forsvarlighetskrav til lossing uten kjøper til stede, vil det være selger som har risikoen for at omstendighetene var forsvarlige. Skulle det vise seg at varene blir ødelagt, beskadiget, stjålet eller på andre måter avvike fra bestilling vil det være selger som har bevisbyrden for at det var forsvarlig. Hvis ikke det kan sannsynliggjøres vil risikoen for varene forbli hos selger.

3.2 Fraktfører og transportmiddel

Ofte er det slik at selger kontraherer en fraktfører til å transportere varene/ produktene ut til sine kunder.  

Dersom kjøper forstår at det vil kreves spesialutstyr for å sikre en rettmessig leveranse, må kjøper opplyse om dette i god tid. Siden det er tale om leveranser til et pågående bygge- eller anleggsprosjekt vil man kunne oppleve mange former for utfordringer. Det kan være midlertidige hindringer som følge av pågående arbeider som gjør at leveringen må skje på bestemte dager i uken eller tidspunkter på dagen. Det kan være lange avstander fra nærmeste oppstillingsplass og frem til det stedet varene eller produktet skal leveres. Som eksempel nevnes levering av ferdigbetong. I noen tilfeller kommer bilen tett inn på det sted hvor betongen skal brukes slik at transportbånd er tilstrekkelig, mens andre ganger kreves slanger.

Når  bygg- eller anleggsplass mangler veiadkomst reiser det seg andre utfordringer. I rettspraksis er det f eks et eksempel hvor alle materialer måtte fraktes over et sund i båt, og hvor arbeidene pågikk både sommer og vinter før ferdigstillelse.

Følgelig er det helt avgjørende at kjøper gir selger nødvendige opplysninger slik at man er sikker på at levering kan gjennomføres.

På større bygg- eller anleggsområder vil man også kunne ha egne regler for hvem som må kontaktes ved ankomst, hvor varer skal mellomlagres osv. Slike opplysninger må kjøper gi opplysninger om.

Når nødvendige opplysninger er gitt må selvfølgelig selger gjøre seg godt kjent med disse, og formidle informasjonen til fraktfører.

Til slutt påpekes at bransjens fokus på seriøst arbeidsliv mm omfatter fraktførerne som skal ha «nødvendige sertifikater», «ID-kort» og «gyldig legitimasjon». Det er også et vilkår at  transportmiddelet og tilhørende utstyr skal være i samsvar med lovmessige krav. En side ved dette er selvsagt trafikksikkerheten som sådan. Man kan av og til undre seg når større vogntog med byggevarer stoppes i trafikken vinterstid med sommerdekk. Foruten å utgjøre en risiko for andre trafikanter vil selger også utsette kjøper for forsinkelser når slikt skjer. Et annet alternativ kan være bruk av kran, transportbånd eller annet som ikke er vedlikeholdt, og hvor bruken på bygg- eller anleggsplass utsetter de tilstedeværende for risiko ved evt sammenbrudd.

3.3 Atkomst

Som nevnt i punkt 3.1 har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med levering. Det betyr likevel ikke at kjøper er uten plikter utover de vi allerede har behandlet i punkt 3.2.

I standardenes bestemmelser om «Atkomst» (punkt 12.1.3) suppleres kjøpers aktivitetsplikt til også å omfatte informasjon om spesielle forhold fraktører bør kjenne til, og som gjelder strekningen fra offentlig vei og frem til losseplass mm.  

Man kan f eks tenke seg at denne strekningen består av delvis smale og svære svingete veier, veier med bratte skråninger på hver side og/ eller broer med forholdsvis lav høyde. I sum kan dette gjøre at det dels er vanskelig å transportere elementer over en viss lengde, eller høyde. Det kan også legge begrensninger på hvilke kjøretøy fraktfører kan benytte.  

Dersom ikke kjøper oppfyller sine plikter mht å gi slike opplysninger vil risikoen for rettidig leveranse ligge på kjøper.

Selger beholder selvsagt risikoen for varene eller produktene frem tilde er levert, men forsinkelser som er en konsekvens av at kjøper ikke har oppfylt sin aktivitets- eller opplysningsplikt er kjøpers risiko.  

At risikoen ligger hos kjøper fremkommer av ordene «skal sørge for». Det kjøper skal sørge for er dels «at forholdene er tilrettelagt» og dels at selger har «nødvendige opplysninger om forholdene fram til og på leveringsstedet».  

Siden informasjon gitt fr kjøper til selger skal videreformidles til fraktfører med de muligheter for misforståelser som alltid kan oppstå, anbefales kjøper å gi informasjonen skriftlig/ elektronisk.

Merk også punkt 12.3.1,  siste ledd hvor det står at selger må gi kjøper "nødvendige opplysninger av betydning for mottaket" og herunder "eventuelle tiltak kjøper må foreta før levering".

Det kan f eks være slik at byggevarene eller produktet er ekstra ømfintlig og hvor det kreves spesielle tiltak frem til de skal benyttes. I andre tilfeller kan det være at varen er ment å benyttes umiddelbart ved ankomst slik at alle forberedelser for mottak og bruk er ferdigstilt før fraktfører ankommer.

4. Hentekjøp

Hentekjøp foreligger når kjøper skal hente varene/ produktet hos selger. I slike tilfeller skjer leveringen når de er overlevert kjøper.  

Overleveringen kan skje på en av to måter.  

Dersom det er avtalt «fritt opplastet» vil varene eller produktene være overlevert når de er lastet opp på det transportmiddelet som kjøper benytter.

I motsatt fall anses varene eller produktene som overlevert når kjøper har fått dem stilt til rådighet for opplasting i egen regi på sitt  transportmiddel.  

Hvis "fritt opplastet" og varen/ produktet blir beskadiget under selve opplastingen vil dette være selgers risiko, men kjøpers risiko i de andre tilfellene.

5. Kostnader

Bestemmelsen er kort og sier kun at selger bærer kostnadene med varene/ produktene frem til de er levert, mens kjøper har risikoen for økte kostnader som skyldes forhold kjøper «svarer for».  

Dersom kjøper unnlater å orientere om forhold som gjør levering på byggeplass mer kostnadskrevende enn det selger kunne forutsette, må kjøper bære merkostnadene ved dette.

Det samme gjelder dersom fraktfører må returnere fordi han ikke blir tatt i mot av kjøper, og det ikke er mulig å losse varene eller produktene på forsvarlig måte. Betongbilen med mørtel kan f eks ikke begynne å losse hvis ingen er på byggeplass for å ta imot. I så fall må kjøper både betale avtalt pris for betongleveransen, og kostnadene med å levere betongen til godkjent avfallsmottak.

Levering av hhv byggevare eller produkt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Oversikt  

Bestemmelsene om levering av hhv byggevarer eller produkter angir to typer av kjøp, nemlig sendekjøp og hentekjøp.  

Ved sendekjøp sender selger byggevarene eller produktene til kjøper, mens ved hentekjøp er det kjøper som henter byggevarene eller produktene hos selger.  

Bestemmelsene er i det alt vesentlige like når man sammenlikner NS 8411 og NS 8412.  

Fra dette må gjøres en presisering, og det er i de tilfellene hvor partene har avtalt montering. I slike tilfeller vil ikke endelig oppfyllelse av avtalen anses skjedd før montering er gjennomført og produktene overtatt i samsvar med reglene om overtakelsesforretning.  

Vi har behandlet montering herunder overtakelsesforretning i en egen artikkel som ligger i temasamlingen for de bestemmelsene som er spesielle i NS 8412, les mer her.  

Med dette unntaket er bestemmelsene om hhv sende- og hentekjøp identiske, og de behandles derfor samlet i denne artikkelen.  

2. Regelspeil

3. Sendekjøp

3.1 Leveringsstedet  

Ved sendekjøp er det selger som skal besørge forsendelse av byggevarer eller produkter til kjøper. Dersom ikke annet er avtalt skal selger også losse varene eller produktene ned fra transportmiddel og plassere disse trygt på avtalt eller anvist sted.  

I slike situasjoner har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med at varene eller produktene er plassert forsvarlig, jfr NS 8411 punkt 15.1 og NS 8412 punkt 12.2.1. Skulle fraktfører være så uheldig at f eks stabelen med vinduer raser ned fra liften under lossing vil ikke levering ha skjedd, og risikoen er selgers.

I de tilfellene hvor partene har avtalt at kjøper skal losse varene eller produktene ned fra transportmiddelet, anses levering skjedd når transportør har kommet frem til avtalt mottaksadresse og losseplass. Risikoen for varene og produktene går dermed over på kjøper når varene eller produktene er klare for å bli losset. I eksempelet med vinduer vil derfor risikoen være kjøpers dersom de raser ned fra liften under lossing.

For at varene eller produktene skal bli fraktet til riktig sted må mottaksadresse og losseplass være avtalt. Et minimum er å angi adressen, men det kan også være nødvendig med flere detaljer avhengig av situasjonen. Det er kjøper som kjenner de stedlige forhold best, og som bør være påpasselig med en god nok steds- og leveringsangivelse.

Videre følger det av bestemmelsenes annet ledd at kjøper er pliktig å ha en representant til stede for å ta imot varene eller produktene.

Dersom ikke kjøper har en representant som tar i mot frakten vil selgers fraktfører likevel kunne losse varene dersom dette kan gjøres på forsvarlig måte.

Før lossing starter må imidlertid fraktfører først forsøke å få tak i kjøper. Denne plikten er utslag av den alminnelige lojalitetsplikten i standardenes punkt 3.1.

Ofte angis det kun levering i løpet av et tidsrom (f eks kl 0700 - 1200), og man kan ikke forvente at kjøpers representant er på stedet hele tiden i denne perioden.

Alternativt kan kjøper ha forvekslet tidspunktet, man er midlertidig forhindret eller fraktfører kommer tidligere/ senere enn opprinnelig avtalt.

Man må uansett forvente at fraktfører forsøker å få kontakt med kjøper før lossing iverksettes uten kjøper til stede.

Siden det oppstilles et forsvarlighetskrav til lossing uten kjøper til stede, vil det være selger som har risikoen for at omstendighetene var forsvarlige. Skulle det vise seg at varene blir ødelagt, beskadiget, stjålet eller på andre måter avvike fra bestilling vil det være selger som har bevisbyrden for at det var forsvarlig. Hvis ikke det kan sannsynliggjøres vil risikoen for varene forbli hos selger.

3.2 Fraktfører og transportmiddel

Ofte er det slik at selger kontraherer en fraktfører til å transportere varene/ produktene ut til sine kunder.  

Dersom kjøper forstår at det vil kreves spesialutstyr for å sikre en rettmessig leveranse, må kjøper opplyse om dette i god tid. Siden det er tale om leveranser til et pågående bygge- eller anleggsprosjekt vil man kunne oppleve mange former for utfordringer. Det kan være midlertidige hindringer som følge av pågående arbeider som gjør at leveringen må skje på bestemte dager i uken eller tidspunkter på dagen. Det kan være lange avstander fra nærmeste oppstillingsplass og frem til det stedet varene eller produktet skal leveres. Som eksempel nevnes levering av ferdigbetong. I noen tilfeller kommer bilen tett inn på det sted hvor betongen skal brukes slik at transportbånd er tilstrekkelig, mens andre ganger kreves slanger.

Når  bygg- eller anleggsplass mangler veiadkomst reiser det seg andre utfordringer. I rettspraksis er det f eks et eksempel hvor alle materialer måtte fraktes over et sund i båt, og hvor arbeidene pågikk både sommer og vinter før ferdigstillelse.

Følgelig er det helt avgjørende at kjøper gir selger nødvendige opplysninger slik at man er sikker på at levering kan gjennomføres.

På større bygg- eller anleggsområder vil man også kunne ha egne regler for hvem som må kontaktes ved ankomst, hvor varer skal mellomlagres osv. Slike opplysninger må kjøper gi opplysninger om.

Når nødvendige opplysninger er gitt må selvfølgelig selger gjøre seg godt kjent med disse, og formidle informasjonen til fraktfører.

Til slutt påpekes at bransjens fokus på seriøst arbeidsliv mm omfatter fraktførerne som skal ha «nødvendige sertifikater», «ID-kort» og «gyldig legitimasjon». Det er også et vilkår at  transportmiddelet og tilhørende utstyr skal være i samsvar med lovmessige krav. En side ved dette er selvsagt trafikksikkerheten som sådan. Man kan av og til undre seg når større vogntog med byggevarer stoppes i trafikken vinterstid med sommerdekk. Foruten å utgjøre en risiko for andre trafikanter vil selger også utsette kjøper for forsinkelser når slikt skjer. Et annet alternativ kan være bruk av kran, transportbånd eller annet som ikke er vedlikeholdt, og hvor bruken på bygg- eller anleggsplass utsetter de tilstedeværende for risiko ved evt sammenbrudd.

3.3 Atkomst

Som nevnt i punkt 3.1 har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med levering. Det betyr likevel ikke at kjøper er uten plikter utover de vi allerede har behandlet i punkt 3.2.

I standardenes bestemmelser om «Atkomst» (punkt 12.1.3) suppleres kjøpers aktivitetsplikt til også å omfatte informasjon om spesielle forhold fraktører bør kjenne til, og som gjelder strekningen fra offentlig vei og frem til losseplass mm.  

Man kan f eks tenke seg at denne strekningen består av delvis smale og svære svingete veier, veier med bratte skråninger på hver side og/ eller broer med forholdsvis lav høyde. I sum kan dette gjøre at det dels er vanskelig å transportere elementer over en viss lengde, eller høyde. Det kan også legge begrensninger på hvilke kjøretøy fraktfører kan benytte.  

Dersom ikke kjøper oppfyller sine plikter mht å gi slike opplysninger vil risikoen for rettidig leveranse ligge på kjøper.

Selger beholder selvsagt risikoen for varene eller produktene frem tilde er levert, men forsinkelser som er en konsekvens av at kjøper ikke har oppfylt sin aktivitets- eller opplysningsplikt er kjøpers risiko.  

At risikoen ligger hos kjøper fremkommer av ordene «skal sørge for». Det kjøper skal sørge for er dels «at forholdene er tilrettelagt» og dels at selger har «nødvendige opplysninger om forholdene fram til og på leveringsstedet».  

Siden informasjon gitt fr kjøper til selger skal videreformidles til fraktfører med de muligheter for misforståelser som alltid kan oppstå, anbefales kjøper å gi informasjonen skriftlig/ elektronisk.

Merk også punkt 12.3.1,  siste ledd hvor det står at selger må gi kjøper "nødvendige opplysninger av betydning for mottaket" og herunder "eventuelle tiltak kjøper må foreta før levering".

Det kan f eks være slik at byggevarene eller produktet er ekstra ømfintlig og hvor det kreves spesielle tiltak frem til de skal benyttes. I andre tilfeller kan det være at varen er ment å benyttes umiddelbart ved ankomst slik at alle forberedelser for mottak og bruk er ferdigstilt før fraktfører ankommer.

4. Hentekjøp

Hentekjøp foreligger når kjøper skal hente varene/ produktet hos selger. I slike tilfeller skjer leveringen når de er overlevert kjøper.  

Overleveringen kan skje på en av to måter.  

Dersom det er avtalt «fritt opplastet» vil varene eller produktene være overlevert når de er lastet opp på det transportmiddelet som kjøper benytter.

I motsatt fall anses varene eller produktene som overlevert når kjøper har fått dem stilt til rådighet for opplasting i egen regi på sitt  transportmiddel.  

Hvis "fritt opplastet" og varen/ produktet blir beskadiget under selve opplastingen vil dette være selgers risiko, men kjøpers risiko i de andre tilfellene.

5. Kostnader

Bestemmelsen er kort og sier kun at selger bærer kostnadene med varene/ produktene frem til de er levert, mens kjøper har risikoen for økte kostnader som skyldes forhold kjøper «svarer for».  

Dersom kjøper unnlater å orientere om forhold som gjør levering på byggeplass mer kostnadskrevende enn det selger kunne forutsette, må kjøper bære merkostnadene ved dette.

Det samme gjelder dersom fraktfører må returnere fordi han ikke blir tatt i mot av kjøper, og det ikke er mulig å losse varene eller produktene på forsvarlig måte. Betongbilen med mørtel kan f eks ikke begynne å losse hvis ingen er på byggeplass for å ta imot. I så fall må kjøper både betale avtalt pris for betongleveransen, og kostnadene med å levere betongen til godkjent avfallsmottak.

Levering av hhv byggevare eller produkt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Oversikt  

Bestemmelsene om levering av hhv byggevarer eller produkter angir to typer av kjøp, nemlig sendekjøp og hentekjøp.  

Ved sendekjøp sender selger byggevarene eller produktene til kjøper, mens ved hentekjøp er det kjøper som henter byggevarene eller produktene hos selger.  

Bestemmelsene er i det alt vesentlige like når man sammenlikner NS 8411 og NS 8412.  

Fra dette må gjøres en presisering, og det er i de tilfellene hvor partene har avtalt montering. I slike tilfeller vil ikke endelig oppfyllelse av avtalen anses skjedd før montering er gjennomført og produktene overtatt i samsvar med reglene om overtakelsesforretning.  

Vi har behandlet montering herunder overtakelsesforretning i en egen artikkel som ligger i temasamlingen for de bestemmelsene som er spesielle i NS 8412, les mer her.  

Med dette unntaket er bestemmelsene om hhv sende- og hentekjøp identiske, og de behandles derfor samlet i denne artikkelen.  

2. Regelspeil

3. Sendekjøp

3.1 Leveringsstedet  

Ved sendekjøp er det selger som skal besørge forsendelse av byggevarer eller produkter til kjøper. Dersom ikke annet er avtalt skal selger også losse varene eller produktene ned fra transportmiddel og plassere disse trygt på avtalt eller anvist sted.  

I slike situasjoner har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med at varene eller produktene er plassert forsvarlig, jfr NS 8411 punkt 15.1 og NS 8412 punkt 12.2.1. Skulle fraktfører være så uheldig at f eks stabelen med vinduer raser ned fra liften under lossing vil ikke levering ha skjedd, og risikoen er selgers.

I de tilfellene hvor partene har avtalt at kjøper skal losse varene eller produktene ned fra transportmiddelet, anses levering skjedd når transportør har kommet frem til avtalt mottaksadresse og losseplass. Risikoen for varene og produktene går dermed over på kjøper når varene eller produktene er klare for å bli losset. I eksempelet med vinduer vil derfor risikoen være kjøpers dersom de raser ned fra liften under lossing.

For at varene eller produktene skal bli fraktet til riktig sted må mottaksadresse og losseplass være avtalt. Et minimum er å angi adressen, men det kan også være nødvendig med flere detaljer avhengig av situasjonen. Det er kjøper som kjenner de stedlige forhold best, og som bør være påpasselig med en god nok steds- og leveringsangivelse.

Videre følger det av bestemmelsenes annet ledd at kjøper er pliktig å ha en representant til stede for å ta imot varene eller produktene.

Dersom ikke kjøper har en representant som tar i mot frakten vil selgers fraktfører likevel kunne losse varene dersom dette kan gjøres på forsvarlig måte.

Før lossing starter må imidlertid fraktfører først forsøke å få tak i kjøper. Denne plikten er utslag av den alminnelige lojalitetsplikten i standardenes punkt 3.1.

Ofte angis det kun levering i løpet av et tidsrom (f eks kl 0700 - 1200), og man kan ikke forvente at kjøpers representant er på stedet hele tiden i denne perioden.

Alternativt kan kjøper ha forvekslet tidspunktet, man er midlertidig forhindret eller fraktfører kommer tidligere/ senere enn opprinnelig avtalt.

Man må uansett forvente at fraktfører forsøker å få kontakt med kjøper før lossing iverksettes uten kjøper til stede.

Siden det oppstilles et forsvarlighetskrav til lossing uten kjøper til stede, vil det være selger som har risikoen for at omstendighetene var forsvarlige. Skulle det vise seg at varene blir ødelagt, beskadiget, stjålet eller på andre måter avvike fra bestilling vil det være selger som har bevisbyrden for at det var forsvarlig. Hvis ikke det kan sannsynliggjøres vil risikoen for varene forbli hos selger.

3.2 Fraktfører og transportmiddel

Ofte er det slik at selger kontraherer en fraktfører til å transportere varene/ produktene ut til sine kunder.  

Dersom kjøper forstår at det vil kreves spesialutstyr for å sikre en rettmessig leveranse, må kjøper opplyse om dette i god tid. Siden det er tale om leveranser til et pågående bygge- eller anleggsprosjekt vil man kunne oppleve mange former for utfordringer. Det kan være midlertidige hindringer som følge av pågående arbeider som gjør at leveringen må skje på bestemte dager i uken eller tidspunkter på dagen. Det kan være lange avstander fra nærmeste oppstillingsplass og frem til det stedet varene eller produktet skal leveres. Som eksempel nevnes levering av ferdigbetong. I noen tilfeller kommer bilen tett inn på det sted hvor betongen skal brukes slik at transportbånd er tilstrekkelig, mens andre ganger kreves slanger.

Når  bygg- eller anleggsplass mangler veiadkomst reiser det seg andre utfordringer. I rettspraksis er det f eks et eksempel hvor alle materialer måtte fraktes over et sund i båt, og hvor arbeidene pågikk både sommer og vinter før ferdigstillelse.

Følgelig er det helt avgjørende at kjøper gir selger nødvendige opplysninger slik at man er sikker på at levering kan gjennomføres.

På større bygg- eller anleggsområder vil man også kunne ha egne regler for hvem som må kontaktes ved ankomst, hvor varer skal mellomlagres osv. Slike opplysninger må kjøper gi opplysninger om.

Når nødvendige opplysninger er gitt må selvfølgelig selger gjøre seg godt kjent med disse, og formidle informasjonen til fraktfører.

Til slutt påpekes at bransjens fokus på seriøst arbeidsliv mm omfatter fraktførerne som skal ha «nødvendige sertifikater», «ID-kort» og «gyldig legitimasjon». Det er også et vilkår at  transportmiddelet og tilhørende utstyr skal være i samsvar med lovmessige krav. En side ved dette er selvsagt trafikksikkerheten som sådan. Man kan av og til undre seg når større vogntog med byggevarer stoppes i trafikken vinterstid med sommerdekk. Foruten å utgjøre en risiko for andre trafikanter vil selger også utsette kjøper for forsinkelser når slikt skjer. Et annet alternativ kan være bruk av kran, transportbånd eller annet som ikke er vedlikeholdt, og hvor bruken på bygg- eller anleggsplass utsetter de tilstedeværende for risiko ved evt sammenbrudd.

3.3 Atkomst

Som nevnt i punkt 3.1 har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med levering. Det betyr likevel ikke at kjøper er uten plikter utover de vi allerede har behandlet i punkt 3.2.

I standardenes bestemmelser om «Atkomst» (punkt 12.1.3) suppleres kjøpers aktivitetsplikt til også å omfatte informasjon om spesielle forhold fraktører bør kjenne til, og som gjelder strekningen fra offentlig vei og frem til losseplass mm.  

Man kan f eks tenke seg at denne strekningen består av delvis smale og svære svingete veier, veier med bratte skråninger på hver side og/ eller broer med forholdsvis lav høyde. I sum kan dette gjøre at det dels er vanskelig å transportere elementer over en viss lengde, eller høyde. Det kan også legge begrensninger på hvilke kjøretøy fraktfører kan benytte.  

Dersom ikke kjøper oppfyller sine plikter mht å gi slike opplysninger vil risikoen for rettidig leveranse ligge på kjøper.

Selger beholder selvsagt risikoen for varene eller produktene frem tilde er levert, men forsinkelser som er en konsekvens av at kjøper ikke har oppfylt sin aktivitets- eller opplysningsplikt er kjøpers risiko.  

At risikoen ligger hos kjøper fremkommer av ordene «skal sørge for». Det kjøper skal sørge for er dels «at forholdene er tilrettelagt» og dels at selger har «nødvendige opplysninger om forholdene fram til og på leveringsstedet».  

Siden informasjon gitt fr kjøper til selger skal videreformidles til fraktfører med de muligheter for misforståelser som alltid kan oppstå, anbefales kjøper å gi informasjonen skriftlig/ elektronisk.

Merk også punkt 12.3.1,  siste ledd hvor det står at selger må gi kjøper "nødvendige opplysninger av betydning for mottaket" og herunder "eventuelle tiltak kjøper må foreta før levering".

Det kan f eks være slik at byggevarene eller produktet er ekstra ømfintlig og hvor det kreves spesielle tiltak frem til de skal benyttes. I andre tilfeller kan det være at varen er ment å benyttes umiddelbart ved ankomst slik at alle forberedelser for mottak og bruk er ferdigstilt før fraktfører ankommer.

4. Hentekjøp

Hentekjøp foreligger når kjøper skal hente varene/ produktet hos selger. I slike tilfeller skjer leveringen når de er overlevert kjøper.  

Overleveringen kan skje på en av to måter.  

Dersom det er avtalt «fritt opplastet» vil varene eller produktene være overlevert når de er lastet opp på det transportmiddelet som kjøper benytter.

I motsatt fall anses varene eller produktene som overlevert når kjøper har fått dem stilt til rådighet for opplasting i egen regi på sitt  transportmiddel.  

Hvis "fritt opplastet" og varen/ produktet blir beskadiget under selve opplastingen vil dette være selgers risiko, men kjøpers risiko i de andre tilfellene.

5. Kostnader

Bestemmelsen er kort og sier kun at selger bærer kostnadene med varene/ produktene frem til de er levert, mens kjøper har risikoen for økte kostnader som skyldes forhold kjøper «svarer for».  

Dersom kjøper unnlater å orientere om forhold som gjør levering på byggeplass mer kostnadskrevende enn det selger kunne forutsette, må kjøper bære merkostnadene ved dette.

Det samme gjelder dersom fraktfører må returnere fordi han ikke blir tatt i mot av kjøper, og det ikke er mulig å losse varene eller produktene på forsvarlig måte. Betongbilen med mørtel kan f eks ikke begynne å losse hvis ingen er på byggeplass for å ta imot. I så fall må kjøper både betale avtalt pris for betongleveransen, og kostnadene med å levere betongen til godkjent avfallsmottak.

Levering av hhv byggevare eller produkt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Oversikt  

Bestemmelsene om levering av hhv byggevarer eller produkter angir to typer av kjøp, nemlig sendekjøp og hentekjøp.  

Ved sendekjøp sender selger byggevarene eller produktene til kjøper, mens ved hentekjøp er det kjøper som henter byggevarene eller produktene hos selger.  

Bestemmelsene er i det alt vesentlige like når man sammenlikner NS 8411 og NS 8412.  

Fra dette må gjøres en presisering, og det er i de tilfellene hvor partene har avtalt montering. I slike tilfeller vil ikke endelig oppfyllelse av avtalen anses skjedd før montering er gjennomført og produktene overtatt i samsvar med reglene om overtakelsesforretning.  

Vi har behandlet montering herunder overtakelsesforretning i en egen artikkel som ligger i temasamlingen for de bestemmelsene som er spesielle i NS 8412, les mer her.  

Med dette unntaket er bestemmelsene om hhv sende- og hentekjøp identiske, og de behandles derfor samlet i denne artikkelen.  

2. Regelspeil

3. Sendekjøp

3.1 Leveringsstedet  

Ved sendekjøp er det selger som skal besørge forsendelse av byggevarer eller produkter til kjøper. Dersom ikke annet er avtalt skal selger også losse varene eller produktene ned fra transportmiddel og plassere disse trygt på avtalt eller anvist sted.  

I slike situasjoner har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med at varene eller produktene er plassert forsvarlig, jfr NS 8411 punkt 15.1 og NS 8412 punkt 12.2.1. Skulle fraktfører være så uheldig at f eks stabelen med vinduer raser ned fra liften under lossing vil ikke levering ha skjedd, og risikoen er selgers.

I de tilfellene hvor partene har avtalt at kjøper skal losse varene eller produktene ned fra transportmiddelet, anses levering skjedd når transportør har kommet frem til avtalt mottaksadresse og losseplass. Risikoen for varene og produktene går dermed over på kjøper når varene eller produktene er klare for å bli losset. I eksempelet med vinduer vil derfor risikoen være kjøpers dersom de raser ned fra liften under lossing.

For at varene eller produktene skal bli fraktet til riktig sted må mottaksadresse og losseplass være avtalt. Et minimum er å angi adressen, men det kan også være nødvendig med flere detaljer avhengig av situasjonen. Det er kjøper som kjenner de stedlige forhold best, og som bør være påpasselig med en god nok steds- og leveringsangivelse.

Videre følger det av bestemmelsenes annet ledd at kjøper er pliktig å ha en representant til stede for å ta imot varene eller produktene.

Dersom ikke kjøper har en representant som tar i mot frakten vil selgers fraktfører likevel kunne losse varene dersom dette kan gjøres på forsvarlig måte.

Før lossing starter må imidlertid fraktfører først forsøke å få tak i kjøper. Denne plikten er utslag av den alminnelige lojalitetsplikten i standardenes punkt 3.1.

Ofte angis det kun levering i løpet av et tidsrom (f eks kl 0700 - 1200), og man kan ikke forvente at kjøpers representant er på stedet hele tiden i denne perioden.

Alternativt kan kjøper ha forvekslet tidspunktet, man er midlertidig forhindret eller fraktfører kommer tidligere/ senere enn opprinnelig avtalt.

Man må uansett forvente at fraktfører forsøker å få kontakt med kjøper før lossing iverksettes uten kjøper til stede.

Siden det oppstilles et forsvarlighetskrav til lossing uten kjøper til stede, vil det være selger som har risikoen for at omstendighetene var forsvarlige. Skulle det vise seg at varene blir ødelagt, beskadiget, stjålet eller på andre måter avvike fra bestilling vil det være selger som har bevisbyrden for at det var forsvarlig. Hvis ikke det kan sannsynliggjøres vil risikoen for varene forbli hos selger.

3.2 Fraktfører og transportmiddel

Ofte er det slik at selger kontraherer en fraktfører til å transportere varene/ produktene ut til sine kunder.  

Dersom kjøper forstår at det vil kreves spesialutstyr for å sikre en rettmessig leveranse, må kjøper opplyse om dette i god tid. Siden det er tale om leveranser til et pågående bygge- eller anleggsprosjekt vil man kunne oppleve mange former for utfordringer. Det kan være midlertidige hindringer som følge av pågående arbeider som gjør at leveringen må skje på bestemte dager i uken eller tidspunkter på dagen. Det kan være lange avstander fra nærmeste oppstillingsplass og frem til det stedet varene eller produktet skal leveres. Som eksempel nevnes levering av ferdigbetong. I noen tilfeller kommer bilen tett inn på det sted hvor betongen skal brukes slik at transportbånd er tilstrekkelig, mens andre ganger kreves slanger.

Når  bygg- eller anleggsplass mangler veiadkomst reiser det seg andre utfordringer. I rettspraksis er det f eks et eksempel hvor alle materialer måtte fraktes over et sund i båt, og hvor arbeidene pågikk både sommer og vinter før ferdigstillelse.

Følgelig er det helt avgjørende at kjøper gir selger nødvendige opplysninger slik at man er sikker på at levering kan gjennomføres.

På større bygg- eller anleggsområder vil man også kunne ha egne regler for hvem som må kontaktes ved ankomst, hvor varer skal mellomlagres osv. Slike opplysninger må kjøper gi opplysninger om.

Når nødvendige opplysninger er gitt må selvfølgelig selger gjøre seg godt kjent med disse, og formidle informasjonen til fraktfører.

Til slutt påpekes at bransjens fokus på seriøst arbeidsliv mm omfatter fraktførerne som skal ha «nødvendige sertifikater», «ID-kort» og «gyldig legitimasjon». Det er også et vilkår at  transportmiddelet og tilhørende utstyr skal være i samsvar med lovmessige krav. En side ved dette er selvsagt trafikksikkerheten som sådan. Man kan av og til undre seg når større vogntog med byggevarer stoppes i trafikken vinterstid med sommerdekk. Foruten å utgjøre en risiko for andre trafikanter vil selger også utsette kjøper for forsinkelser når slikt skjer. Et annet alternativ kan være bruk av kran, transportbånd eller annet som ikke er vedlikeholdt, og hvor bruken på bygg- eller anleggsplass utsetter de tilstedeværende for risiko ved evt sammenbrudd.

3.3 Atkomst

Som nevnt i punkt 3.1 har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med levering. Det betyr likevel ikke at kjøper er uten plikter utover de vi allerede har behandlet i punkt 3.2.

I standardenes bestemmelser om «Atkomst» (punkt 12.1.3) suppleres kjøpers aktivitetsplikt til også å omfatte informasjon om spesielle forhold fraktører bør kjenne til, og som gjelder strekningen fra offentlig vei og frem til losseplass mm.  

Man kan f eks tenke seg at denne strekningen består av delvis smale og svære svingete veier, veier med bratte skråninger på hver side og/ eller broer med forholdsvis lav høyde. I sum kan dette gjøre at det dels er vanskelig å transportere elementer over en viss lengde, eller høyde. Det kan også legge begrensninger på hvilke kjøretøy fraktfører kan benytte.  

Dersom ikke kjøper oppfyller sine plikter mht å gi slike opplysninger vil risikoen for rettidig leveranse ligge på kjøper.

Selger beholder selvsagt risikoen for varene eller produktene frem tilde er levert, men forsinkelser som er en konsekvens av at kjøper ikke har oppfylt sin aktivitets- eller opplysningsplikt er kjøpers risiko.  

At risikoen ligger hos kjøper fremkommer av ordene «skal sørge for». Det kjøper skal sørge for er dels «at forholdene er tilrettelagt» og dels at selger har «nødvendige opplysninger om forholdene fram til og på leveringsstedet».  

Siden informasjon gitt fr kjøper til selger skal videreformidles til fraktfører med de muligheter for misforståelser som alltid kan oppstå, anbefales kjøper å gi informasjonen skriftlig/ elektronisk.

Merk også punkt 12.3.1,  siste ledd hvor det står at selger må gi kjøper "nødvendige opplysninger av betydning for mottaket" og herunder "eventuelle tiltak kjøper må foreta før levering".

Det kan f eks være slik at byggevarene eller produktet er ekstra ømfintlig og hvor det kreves spesielle tiltak frem til de skal benyttes. I andre tilfeller kan det være at varen er ment å benyttes umiddelbart ved ankomst slik at alle forberedelser for mottak og bruk er ferdigstilt før fraktfører ankommer.

4. Hentekjøp

Hentekjøp foreligger når kjøper skal hente varene/ produktet hos selger. I slike tilfeller skjer leveringen når de er overlevert kjøper.  

Overleveringen kan skje på en av to måter.  

Dersom det er avtalt «fritt opplastet» vil varene eller produktene være overlevert når de er lastet opp på det transportmiddelet som kjøper benytter.

I motsatt fall anses varene eller produktene som overlevert når kjøper har fått dem stilt til rådighet for opplasting i egen regi på sitt  transportmiddel.  

Hvis "fritt opplastet" og varen/ produktet blir beskadiget under selve opplastingen vil dette være selgers risiko, men kjøpers risiko i de andre tilfellene.

5. Kostnader

Bestemmelsen er kort og sier kun at selger bærer kostnadene med varene/ produktene frem til de er levert, mens kjøper har risikoen for økte kostnader som skyldes forhold kjøper «svarer for».  

Dersom kjøper unnlater å orientere om forhold som gjør levering på byggeplass mer kostnadskrevende enn det selger kunne forutsette, må kjøper bære merkostnadene ved dette.

Det samme gjelder dersom fraktfører må returnere fordi han ikke blir tatt i mot av kjøper, og det ikke er mulig å losse varene eller produktene på forsvarlig måte. Betongbilen med mørtel kan f eks ikke begynne å losse hvis ingen er på byggeplass for å ta imot. I så fall må kjøper både betale avtalt pris for betongleveransen, og kostnadene med å levere betongen til godkjent avfallsmottak.

Levering av hhv byggevare eller produkt

Kortversjonen

1. Oversikt  

Bestemmelsene om levering av hhv byggevarer eller produkter angir to typer av kjøp, nemlig sendekjøp og hentekjøp.  

Ved sendekjøp sender selger byggevarene eller produktene til kjøper, mens ved hentekjøp er det kjøper som henter byggevarene eller produktene hos selger.  

Bestemmelsene er i det alt vesentlige like når man sammenlikner NS 8411 og NS 8412.  

Fra dette må gjøres en presisering, og det er i de tilfellene hvor partene har avtalt montering. I slike tilfeller vil ikke endelig oppfyllelse av avtalen anses skjedd før montering er gjennomført og produktene overtatt i samsvar med reglene om overtakelsesforretning.  

Vi har behandlet montering herunder overtakelsesforretning i en egen artikkel som ligger i temasamlingen for de bestemmelsene som er spesielle i NS 8412, les mer her.  

Med dette unntaket er bestemmelsene om hhv sende- og hentekjøp identiske, og de behandles derfor samlet i denne artikkelen.  

2. Regelspeil

3. Sendekjøp

3.1 Leveringsstedet  

Ved sendekjøp er det selger som skal besørge forsendelse av byggevarer eller produkter til kjøper. Dersom ikke annet er avtalt skal selger også losse varene eller produktene ned fra transportmiddel og plassere disse trygt på avtalt eller anvist sted.  

I slike situasjoner har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med at varene eller produktene er plassert forsvarlig, jfr NS 8411 punkt 15.1 og NS 8412 punkt 12.2.1. Skulle fraktfører være så uheldig at f eks stabelen med vinduer raser ned fra liften under lossing vil ikke levering ha skjedd, og risikoen er selgers.

I de tilfellene hvor partene har avtalt at kjøper skal losse varene eller produktene ned fra transportmiddelet, anses levering skjedd når transportør har kommet frem til avtalt mottaksadresse og losseplass. Risikoen for varene og produktene går dermed over på kjøper når varene eller produktene er klare for å bli losset. I eksempelet med vinduer vil derfor risikoen være kjøpers dersom de raser ned fra liften under lossing.

For at varene eller produktene skal bli fraktet til riktig sted må mottaksadresse og losseplass være avtalt. Et minimum er å angi adressen, men det kan også være nødvendig med flere detaljer avhengig av situasjonen. Det er kjøper som kjenner de stedlige forhold best, og som bør være påpasselig med en god nok steds- og leveringsangivelse.

Videre følger det av bestemmelsenes annet ledd at kjøper er pliktig å ha en representant til stede for å ta imot varene eller produktene.

Dersom ikke kjøper har en representant som tar i mot frakten vil selgers fraktfører likevel kunne losse varene dersom dette kan gjøres på forsvarlig måte.

Før lossing starter må imidlertid fraktfører først forsøke å få tak i kjøper. Denne plikten er utslag av den alminnelige lojalitetsplikten i standardenes punkt 3.1.

Ofte angis det kun levering i løpet av et tidsrom (f eks kl 0700 - 1200), og man kan ikke forvente at kjøpers representant er på stedet hele tiden i denne perioden.

Alternativt kan kjøper ha forvekslet tidspunktet, man er midlertidig forhindret eller fraktfører kommer tidligere/ senere enn opprinnelig avtalt.

Man må uansett forvente at fraktfører forsøker å få kontakt med kjøper før lossing iverksettes uten kjøper til stede.

Siden det oppstilles et forsvarlighetskrav til lossing uten kjøper til stede, vil det være selger som har risikoen for at omstendighetene var forsvarlige. Skulle det vise seg at varene blir ødelagt, beskadiget, stjålet eller på andre måter avvike fra bestilling vil det være selger som har bevisbyrden for at det var forsvarlig. Hvis ikke det kan sannsynliggjøres vil risikoen for varene forbli hos selger.

3.2 Fraktfører og transportmiddel

Ofte er det slik at selger kontraherer en fraktfører til å transportere varene/ produktene ut til sine kunder.  

Dersom kjøper forstår at det vil kreves spesialutstyr for å sikre en rettmessig leveranse, må kjøper opplyse om dette i god tid. Siden det er tale om leveranser til et pågående bygge- eller anleggsprosjekt vil man kunne oppleve mange former for utfordringer. Det kan være midlertidige hindringer som følge av pågående arbeider som gjør at leveringen må skje på bestemte dager i uken eller tidspunkter på dagen. Det kan være lange avstander fra nærmeste oppstillingsplass og frem til det stedet varene eller produktet skal leveres. Som eksempel nevnes levering av ferdigbetong. I noen tilfeller kommer bilen tett inn på det sted hvor betongen skal brukes slik at transportbånd er tilstrekkelig, mens andre ganger kreves slanger.

Når  bygg- eller anleggsplass mangler veiadkomst reiser det seg andre utfordringer. I rettspraksis er det f eks et eksempel hvor alle materialer måtte fraktes over et sund i båt, og hvor arbeidene pågikk både sommer og vinter før ferdigstillelse.

Følgelig er det helt avgjørende at kjøper gir selger nødvendige opplysninger slik at man er sikker på at levering kan gjennomføres.

På større bygg- eller anleggsområder vil man også kunne ha egne regler for hvem som må kontaktes ved ankomst, hvor varer skal mellomlagres osv. Slike opplysninger må kjøper gi opplysninger om.

Når nødvendige opplysninger er gitt må selvfølgelig selger gjøre seg godt kjent med disse, og formidle informasjonen til fraktfører.

Til slutt påpekes at bransjens fokus på seriøst arbeidsliv mm omfatter fraktførerne som skal ha «nødvendige sertifikater», «ID-kort» og «gyldig legitimasjon». Det er også et vilkår at  transportmiddelet og tilhørende utstyr skal være i samsvar med lovmessige krav. En side ved dette er selvsagt trafikksikkerheten som sådan. Man kan av og til undre seg når større vogntog med byggevarer stoppes i trafikken vinterstid med sommerdekk. Foruten å utgjøre en risiko for andre trafikanter vil selger også utsette kjøper for forsinkelser når slikt skjer. Et annet alternativ kan være bruk av kran, transportbånd eller annet som ikke er vedlikeholdt, og hvor bruken på bygg- eller anleggsplass utsetter de tilstedeværende for risiko ved evt sammenbrudd.

3.3 Atkomst

Som nevnt i punkt 3.1 har selger risikoen for varene eller produktene frem til og med levering. Det betyr likevel ikke at kjøper er uten plikter utover de vi allerede har behandlet i punkt 3.2.

I standardenes bestemmelser om «Atkomst» (punkt 12.1.3) suppleres kjøpers aktivitetsplikt til også å omfatte informasjon om spesielle forhold fraktører bør kjenne til, og som gjelder strekningen fra offentlig vei og frem til losseplass mm.  

Man kan f eks tenke seg at denne strekningen består av delvis smale og svære svingete veier, veier med bratte skråninger på hver side og/ eller broer med forholdsvis lav høyde. I sum kan dette gjøre at det dels er vanskelig å transportere elementer over en viss lengde, eller høyde. Det kan også legge begrensninger på hvilke kjøretøy fraktfører kan benytte.  

Dersom ikke kjøper oppfyller sine plikter mht å gi slike opplysninger vil risikoen for rettidig leveranse ligge på kjøper.

Selger beholder selvsagt risikoen for varene eller produktene frem tilde er levert, men forsinkelser som er en konsekvens av at kjøper ikke har oppfylt sin aktivitets- eller opplysningsplikt er kjøpers risiko.  

At risikoen ligger hos kjøper fremkommer av ordene «skal sørge for». Det kjøper skal sørge for er dels «at forholdene er tilrettelagt» og dels at selger har «nødvendige opplysninger om forholdene fram til og på leveringsstedet».  

Siden informasjon gitt fr kjøper til selger skal videreformidles til fraktfører med de muligheter for misforståelser som alltid kan oppstå, anbefales kjøper å gi informasjonen skriftlig/ elektronisk.

Merk også punkt 12.3.1,  siste ledd hvor det står at selger må gi kjøper "nødvendige opplysninger av betydning for mottaket" og herunder "eventuelle tiltak kjøper må foreta før levering".

Det kan f eks være slik at byggevarene eller produktet er ekstra ømfintlig og hvor det kreves spesielle tiltak frem til de skal benyttes. I andre tilfeller kan det være at varen er ment å benyttes umiddelbart ved ankomst slik at alle forberedelser for mottak og bruk er ferdigstilt før fraktfører ankommer.

4. Hentekjøp

Hentekjøp foreligger når kjøper skal hente varene/ produktet hos selger. I slike tilfeller skjer leveringen når de er overlevert kjøper.  

Overleveringen kan skje på en av to måter.  

Dersom det er avtalt «fritt opplastet» vil varene eller produktene være overlevert når de er lastet opp på det transportmiddelet som kjøper benytter.

I motsatt fall anses varene eller produktene som overlevert når kjøper har fått dem stilt til rådighet for opplasting i egen regi på sitt  transportmiddel.  

Hvis "fritt opplastet" og varen/ produktet blir beskadiget under selve opplastingen vil dette være selgers risiko, men kjøpers risiko i de andre tilfellene.

5. Kostnader

Bestemmelsen er kort og sier kun at selger bærer kostnadene med varene/ produktene frem til de er levert, mens kjøper har risikoen for økte kostnader som skyldes forhold kjøper «svarer for».  

Dersom kjøper unnlater å orientere om forhold som gjør levering på byggeplass mer kostnadskrevende enn det selger kunne forutsette, må kjøper bære merkostnadene ved dette.

Det samme gjelder dersom fraktfører må returnere fordi han ikke blir tatt i mot av kjøper, og det ikke er mulig å losse varene eller produktene på forsvarlig måte. Betongbilen med mørtel kan f eks ikke begynne å losse hvis ingen er på byggeplass for å ta imot. I så fall må kjøper både betale avtalt pris for betongleveransen, og kostnadene med å levere betongen til godkjent avfallsmottak.

Spar 20% ved årlig betaling

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværene plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Bytt til månedlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Bytt til årsabonnement
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedsabonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Nåværende plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår
Spar 20% ved årlig betaling

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværene plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Bytt til månedlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Bytt til årsabonnement
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedsabonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Nåværende plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer