1. Innledning
Reglene om entreprenørens kontraktsbrudd handler først og fremst om forsinkelse og om mangler.
Vi har skrevet tre artikler innen dette temaet, hvor den ene handler om "Forsinkelse og dagmulktansvar" og de to andre om hhv "Mangler og reklamasjon" og om "Entreprenørens utbedringsrett og plikt".
Sanksjonsmiddelet ved forsinkelse er som oftest dagmulkt, og det følger automatisk av standardkontraktene at avtalt sluttdato er dagmulktbelagt med mindre annet er avtalt. I tillegg kan partene ha avtalt andre, dagmulktbelagte frister.
Vi behandler disse temaene i artikkelen om «Forsinkelse og dagmulktansvar».
Når det gjelder mangler må man kunne si at dette temaet står sentralt i ethvert byggeprosjekt. Erfaringsmessig er det knapt noen bygge- eller anleggsprosjekter som oppføres uten feil og mangler.
Tidvis kan mangler, og ikke minst utbedringen av dem, medføre til dels betydelige merkostnader og plunder for både entreprenører, byggherre og/ eller brukere.
Man kan ikke redegjøre for mangler uten å komme inn på reklamasjonsreglene, og parallelt med disse gjelder foreldelsesreglene. Enhver som håndterer mangler - og uansett rolle man måtte ha - må kjenne til reglene om reklamasjon og om foreldelse. Hvis ikke risikerer man betydelige rettstap som kan få store, økonomiske konsekvenser.
Brudd på samordningsplikten skriver vi litt om i denne artikkelens punkt 3.
2. Oversikt over reglene
Samtlige kontraktstandarder har egne bestemmelser om forsinkelse og mangler. I NS 8407 er disse samlet i kapittel IX «Kontraktsbrudd fra totalentreprenørens side» og i NS 8405 finner man bestemmelsene i kapittel VII «Forsinkelse. Mangler». I NS 8406 er reglene samlet i to bestemmelser. Siden NS 8407 er den kontraktsform som oftest benyttes er det denne vi har som utgangspunkt.
Nedenfor har vi inntatt en matrise som viser hovedbestemmelsene. Flere av disse har mer detaljerte underbestemmelser som vi behandler i egne artikler.

3. Brudd på samordningsplikten
Reglene om brudd på samordningsplikten kommer først til anvendelse i de situasjoner hvor hhv hovedentreprenør eller totalentreprenør har flere sideordnede entreprenører å forholde seg til.
Vårt inntrykk er at slike gjennomføringsformer sjelden avtales i dag, og at byggherrene stort sett inngår avtale med kun en general- eller en totalentreprenør.
Vi bruker derfor ikke så mye plass på dette temaet her. La det likevel være skrevet at er man først i en situasjon med flere sideordnede entreprenører og man gjør seg skyldig i brudd på den samordningsplikten man har, jfr NS 8407 punkt 21.4 og NS 8405 punkt 18.3, kan konsekvensen bli et ganske betydelig erstatningsansvar for det økonomiske tapet byggherren påføres.
Det følger av de to bestemmelsene i hhv NS 8405 og NS 8407 at erstatningsansvaret er begrenset til 10 % av kontraktssummen. Med mindre byggherren kan kreve dagmulkt fordi entreprenøren er forsinket og forsinkelsen skyldes «samme forhold», er erstatningsansvaret for brudd på samordningsplikten noe som kommer i tillegg til mulig dagmulktansvar.
Følgelig er det ikke tilrådelig av noen entreprenør å opptre i strid med samordningsplikten.
Avslutningsvis nevnes at ansvaret er ikke begrenset til 10 % dersom entreprenør gjør seg skyldig i grov uaktsomhet eller forsett.