Montering. Mangler og reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

I standardkontraktenes kapittel VII «Mangler» er det inntatt en rekke bestemmelser som er identiske for NS 8411 og NS 8412. Disse reglene inkluderer reklamasjonsregler for produkter som ikke skal monteres. Vi har behandlet fellesreglene for hhv NS 8411 og NS 8412 samlet, og de finnes her.  

I tillegg inneholder NS 8412 egne bestemmelser som kommer til anvendelse når  montering er avtalt. Disse reglene handler dels om testing og gjennomføring av overtakelsesforretning som vi har skrevet om her. Dernest inneholder NS 8412 punkt 25.3 egne reklamasjonsregler der produktene monteres som behandles i denne artikkelen.

2. Oversikt over reglene

3. Reklamasjon i forbindelse med overtakelse

Når det gjennomføres en overtakelsesforretning etter montering følger det av NS 8412 punkt 25.3.1, annet ledd at kjøper skal kontrollere leveransen.  

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangler ved produktet på overtakelsesforretningen må han reklamere til kjøper senest en uke etter at forretningen er avsluttet.  

Reklamerer han senere enn en uke taper kjøper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.  

I entrepriserettskontraktene er reklamasjonsfristen strengere.

Hvis vi sammenlikner med de entrepriserettslige standardene følger det f eks av NS 8407 punkt 42.2.1 at byggherren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende hvis man ikke reklamerer på selve overtakelsen, og mangelen var noe vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget.

Følgelig stiller NS 8412 mildere krav til kjøper mht reklamasjonsfrist for mangler oppdaget på overtakelsen, enn det som f eks er situasjonen i en NS 8405 eller NS 8407 kontrakt.

4. Senere reklamasjon

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget nye feil eller mangler etter overtakelsen må han reklamere «innen rimelig tid» til selger, jfr NS 8412 punkt 25.3.2.  

Hvis ikke fristen overholdes tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Så kan man spørre seg hva «rimelig tid» innebærer.  

Det er naturlig å sammenlikne med reklamasjonsfristen i entreprisekontrakter.

Det følger f eks av NS 8407 punkt 42.2.2 "Senere reklamasjoner" at fristen for å reklamere er "innen rimelig tid".

Dette er samme formulering som i NS 8412 punkt 25.3.2.

Domstolene er normalt opptatt av mest mulig rettsenhet, og NS 8412 er ment benyttet på samme livsområde som f eks NS 8407.

Den komiteen som utarbeidet NS 8412 kjenner selvsagt reglene i bl.a. NS 8407.

Komiteen gjorde et bevisst valg da man anvendte en mildere frist for mangler oppdaget på overtakelsesforretningen enn det som følger av f eks NS 8407.

På tilsvarende måte har komiteen tatt et bevisst valg når det gjelder reklamasjonsfristen for senere reklamasjoner. For slike har komiteen valgt samme frist i NS 8412 punkt 25.3.2 som i f eks NS 8407 punkt 42.2.2.

Dette taler for at "innen rimelig tid" bør forstås på samme måte i NS 8412 punkt 25.3.2 som i NS 8407 punkt 42.2.2.

Det innebærer at kjøper har en frist på en til to uker for å reklamere, men ikke lenger.

Avslutningsvis presiseres at reklamasjoner bør (og skal) avgis i form av skriftlige meldinger. Disse skal sendes elektronisk og de skal sendes motpartens representant eller til annen avtalt adresse, jfr NS 8412 punkt 4.2.  Vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel felles for NS 8411 og NS 8412 som finnes her.

5. Reklamasjonsperiode

NS 8412 punkt 25.3.3 slår fast at den absolutte reklamasjonsfrist er fem år.  

Dette er en nyvinning når det gjelder kjøp av byggevarer og vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel om reklamasjon som er felles for NS 8411 og NS 8412. Den artikkelen kan leses her.  

Merk at reklamasjonsperioden ved montering begynner å løpe «etter overtakelsen», hvilket betyr ved overtakelsesforretningens avslutning. Dette følger av NS 8412 punkt 13.5 "Virkninger av overtakelse" bokstav e.

6. Unntak fra reklamasjonsreglene

Reklamasjonsreglene gjelder ikke dersom mangelen er utslag av grov uaktsomhet hos selger eller som følge av at selger har opptrådt i strid med redelighet og god tro.

Dette omfatter også tilsvarende forhold hos noen selger svarer for.

For øvrig viser vi til artikkelen om reklamasjon i samlingen for det som er felles for NS 8411 og NS 8412, og som kan leses her.

Montering. Mangler og reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

I standardkontraktenes kapittel VII «Mangler» er det inntatt en rekke bestemmelser som er identiske for NS 8411 og NS 8412. Disse reglene inkluderer reklamasjonsregler for produkter som ikke skal monteres. Vi har behandlet fellesreglene for hhv NS 8411 og NS 8412 samlet, og de finnes her.  

I tillegg inneholder NS 8412 egne bestemmelser som kommer til anvendelse når  montering er avtalt. Disse reglene handler dels om testing og gjennomføring av overtakelsesforretning som vi har skrevet om her. Dernest inneholder NS 8412 punkt 25.3 egne reklamasjonsregler der produktene monteres som behandles i denne artikkelen.

2. Oversikt over reglene

3. Reklamasjon i forbindelse med overtakelse

Når det gjennomføres en overtakelsesforretning etter montering følger det av NS 8412 punkt 25.3.1, annet ledd at kjøper skal kontrollere leveransen.  

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangler ved produktet på overtakelsesforretningen må han reklamere til kjøper senest en uke etter at forretningen er avsluttet.  

Reklamerer han senere enn en uke taper kjøper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.  

I entrepriserettskontraktene er reklamasjonsfristen strengere.

Hvis vi sammenlikner med de entrepriserettslige standardene følger det f eks av NS 8407 punkt 42.2.1 at byggherren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende hvis man ikke reklamerer på selve overtakelsen, og mangelen var noe vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget.

Følgelig stiller NS 8412 mildere krav til kjøper mht reklamasjonsfrist for mangler oppdaget på overtakelsen, enn det som f eks er situasjonen i en NS 8405 eller NS 8407 kontrakt.

4. Senere reklamasjon

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget nye feil eller mangler etter overtakelsen må han reklamere «innen rimelig tid» til selger, jfr NS 8412 punkt 25.3.2.  

Hvis ikke fristen overholdes tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Så kan man spørre seg hva «rimelig tid» innebærer.  

Det er naturlig å sammenlikne med reklamasjonsfristen i entreprisekontrakter.

Det følger f eks av NS 8407 punkt 42.2.2 "Senere reklamasjoner" at fristen for å reklamere er "innen rimelig tid".

Dette er samme formulering som i NS 8412 punkt 25.3.2.

Domstolene er normalt opptatt av mest mulig rettsenhet, og NS 8412 er ment benyttet på samme livsområde som f eks NS 8407.

Den komiteen som utarbeidet NS 8412 kjenner selvsagt reglene i bl.a. NS 8407.

Komiteen gjorde et bevisst valg da man anvendte en mildere frist for mangler oppdaget på overtakelsesforretningen enn det som følger av f eks NS 8407.

På tilsvarende måte har komiteen tatt et bevisst valg når det gjelder reklamasjonsfristen for senere reklamasjoner. For slike har komiteen valgt samme frist i NS 8412 punkt 25.3.2 som i f eks NS 8407 punkt 42.2.2.

Dette taler for at "innen rimelig tid" bør forstås på samme måte i NS 8412 punkt 25.3.2 som i NS 8407 punkt 42.2.2.

Det innebærer at kjøper har en frist på en til to uker for å reklamere, men ikke lenger.

Avslutningsvis presiseres at reklamasjoner bør (og skal) avgis i form av skriftlige meldinger. Disse skal sendes elektronisk og de skal sendes motpartens representant eller til annen avtalt adresse, jfr NS 8412 punkt 4.2.  Vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel felles for NS 8411 og NS 8412 som finnes her.

5. Reklamasjonsperiode

NS 8412 punkt 25.3.3 slår fast at den absolutte reklamasjonsfrist er fem år.  

Dette er en nyvinning når det gjelder kjøp av byggevarer og vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel om reklamasjon som er felles for NS 8411 og NS 8412. Den artikkelen kan leses her.  

Merk at reklamasjonsperioden ved montering begynner å løpe «etter overtakelsen», hvilket betyr ved overtakelsesforretningens avslutning. Dette følger av NS 8412 punkt 13.5 "Virkninger av overtakelse" bokstav e.

6. Unntak fra reklamasjonsreglene

Reklamasjonsreglene gjelder ikke dersom mangelen er utslag av grov uaktsomhet hos selger eller som følge av at selger har opptrådt i strid med redelighet og god tro.

Dette omfatter også tilsvarende forhold hos noen selger svarer for.

For øvrig viser vi til artikkelen om reklamasjon i samlingen for det som er felles for NS 8411 og NS 8412, og som kan leses her.

Montering. Mangler og reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

I standardkontraktenes kapittel VII «Mangler» er det inntatt en rekke bestemmelser som er identiske for NS 8411 og NS 8412. Disse reglene inkluderer reklamasjonsregler for produkter som ikke skal monteres. Vi har behandlet fellesreglene for hhv NS 8411 og NS 8412 samlet, og de finnes her.  

I tillegg inneholder NS 8412 egne bestemmelser som kommer til anvendelse når  montering er avtalt. Disse reglene handler dels om testing og gjennomføring av overtakelsesforretning som vi har skrevet om her. Dernest inneholder NS 8412 punkt 25.3 egne reklamasjonsregler der produktene monteres som behandles i denne artikkelen.

2. Oversikt over reglene

3. Reklamasjon i forbindelse med overtakelse

Når det gjennomføres en overtakelsesforretning etter montering følger det av NS 8412 punkt 25.3.1, annet ledd at kjøper skal kontrollere leveransen.  

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangler ved produktet på overtakelsesforretningen må han reklamere til kjøper senest en uke etter at forretningen er avsluttet.  

Reklamerer han senere enn en uke taper kjøper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.  

I entrepriserettskontraktene er reklamasjonsfristen strengere.

Hvis vi sammenlikner med de entrepriserettslige standardene følger det f eks av NS 8407 punkt 42.2.1 at byggherren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende hvis man ikke reklamerer på selve overtakelsen, og mangelen var noe vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget.

Følgelig stiller NS 8412 mildere krav til kjøper mht reklamasjonsfrist for mangler oppdaget på overtakelsen, enn det som f eks er situasjonen i en NS 8405 eller NS 8407 kontrakt.

4. Senere reklamasjon

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget nye feil eller mangler etter overtakelsen må han reklamere «innen rimelig tid» til selger, jfr NS 8412 punkt 25.3.2.  

Hvis ikke fristen overholdes tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Så kan man spørre seg hva «rimelig tid» innebærer.  

Det er naturlig å sammenlikne med reklamasjonsfristen i entreprisekontrakter.

Det følger f eks av NS 8407 punkt 42.2.2 "Senere reklamasjoner" at fristen for å reklamere er "innen rimelig tid".

Dette er samme formulering som i NS 8412 punkt 25.3.2.

Domstolene er normalt opptatt av mest mulig rettsenhet, og NS 8412 er ment benyttet på samme livsområde som f eks NS 8407.

Den komiteen som utarbeidet NS 8412 kjenner selvsagt reglene i bl.a. NS 8407.

Komiteen gjorde et bevisst valg da man anvendte en mildere frist for mangler oppdaget på overtakelsesforretningen enn det som følger av f eks NS 8407.

På tilsvarende måte har komiteen tatt et bevisst valg når det gjelder reklamasjonsfristen for senere reklamasjoner. For slike har komiteen valgt samme frist i NS 8412 punkt 25.3.2 som i f eks NS 8407 punkt 42.2.2.

Dette taler for at "innen rimelig tid" bør forstås på samme måte i NS 8412 punkt 25.3.2 som i NS 8407 punkt 42.2.2.

Det innebærer at kjøper har en frist på en til to uker for å reklamere, men ikke lenger.

Avslutningsvis presiseres at reklamasjoner bør (og skal) avgis i form av skriftlige meldinger. Disse skal sendes elektronisk og de skal sendes motpartens representant eller til annen avtalt adresse, jfr NS 8412 punkt 4.2.  Vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel felles for NS 8411 og NS 8412 som finnes her.

5. Reklamasjonsperiode

NS 8412 punkt 25.3.3 slår fast at den absolutte reklamasjonsfrist er fem år.  

Dette er en nyvinning når det gjelder kjøp av byggevarer og vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel om reklamasjon som er felles for NS 8411 og NS 8412. Den artikkelen kan leses her.  

Merk at reklamasjonsperioden ved montering begynner å løpe «etter overtakelsen», hvilket betyr ved overtakelsesforretningens avslutning. Dette følger av NS 8412 punkt 13.5 "Virkninger av overtakelse" bokstav e.

6. Unntak fra reklamasjonsreglene

Reklamasjonsreglene gjelder ikke dersom mangelen er utslag av grov uaktsomhet hos selger eller som følge av at selger har opptrådt i strid med redelighet og god tro.

Dette omfatter også tilsvarende forhold hos noen selger svarer for.

For øvrig viser vi til artikkelen om reklamasjon i samlingen for det som er felles for NS 8411 og NS 8412, og som kan leses her.

Montering. Mangler og reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

I standardkontraktenes kapittel VII «Mangler» er det inntatt en rekke bestemmelser som er identiske for NS 8411 og NS 8412. Disse reglene inkluderer reklamasjonsregler for produkter som ikke skal monteres. Vi har behandlet fellesreglene for hhv NS 8411 og NS 8412 samlet, og de finnes her.  

I tillegg inneholder NS 8412 egne bestemmelser som kommer til anvendelse når  montering er avtalt. Disse reglene handler dels om testing og gjennomføring av overtakelsesforretning som vi har skrevet om her. Dernest inneholder NS 8412 punkt 25.3 egne reklamasjonsregler der produktene monteres som behandles i denne artikkelen.

2. Oversikt over reglene

3. Reklamasjon i forbindelse med overtakelse

Når det gjennomføres en overtakelsesforretning etter montering følger det av NS 8412 punkt 25.3.1, annet ledd at kjøper skal kontrollere leveransen.  

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangler ved produktet på overtakelsesforretningen må han reklamere til kjøper senest en uke etter at forretningen er avsluttet.  

Reklamerer han senere enn en uke taper kjøper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.  

I entrepriserettskontraktene er reklamasjonsfristen strengere.

Hvis vi sammenlikner med de entrepriserettslige standardene følger det f eks av NS 8407 punkt 42.2.1 at byggherren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende hvis man ikke reklamerer på selve overtakelsen, og mangelen var noe vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget.

Følgelig stiller NS 8412 mildere krav til kjøper mht reklamasjonsfrist for mangler oppdaget på overtakelsen, enn det som f eks er situasjonen i en NS 8405 eller NS 8407 kontrakt.

4. Senere reklamasjon

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget nye feil eller mangler etter overtakelsen må han reklamere «innen rimelig tid» til selger, jfr NS 8412 punkt 25.3.2.  

Hvis ikke fristen overholdes tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Så kan man spørre seg hva «rimelig tid» innebærer.  

Det er naturlig å sammenlikne med reklamasjonsfristen i entreprisekontrakter.

Det følger f eks av NS 8407 punkt 42.2.2 "Senere reklamasjoner" at fristen for å reklamere er "innen rimelig tid".

Dette er samme formulering som i NS 8412 punkt 25.3.2.

Domstolene er normalt opptatt av mest mulig rettsenhet, og NS 8412 er ment benyttet på samme livsområde som f eks NS 8407.

Den komiteen som utarbeidet NS 8412 kjenner selvsagt reglene i bl.a. NS 8407.

Komiteen gjorde et bevisst valg da man anvendte en mildere frist for mangler oppdaget på overtakelsesforretningen enn det som følger av f eks NS 8407.

På tilsvarende måte har komiteen tatt et bevisst valg når det gjelder reklamasjonsfristen for senere reklamasjoner. For slike har komiteen valgt samme frist i NS 8412 punkt 25.3.2 som i f eks NS 8407 punkt 42.2.2.

Dette taler for at "innen rimelig tid" bør forstås på samme måte i NS 8412 punkt 25.3.2 som i NS 8407 punkt 42.2.2.

Det innebærer at kjøper har en frist på en til to uker for å reklamere, men ikke lenger.

Avslutningsvis presiseres at reklamasjoner bør (og skal) avgis i form av skriftlige meldinger. Disse skal sendes elektronisk og de skal sendes motpartens representant eller til annen avtalt adresse, jfr NS 8412 punkt 4.2.  Vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel felles for NS 8411 og NS 8412 som finnes her.

5. Reklamasjonsperiode

NS 8412 punkt 25.3.3 slår fast at den absolutte reklamasjonsfrist er fem år.  

Dette er en nyvinning når det gjelder kjøp av byggevarer og vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel om reklamasjon som er felles for NS 8411 og NS 8412. Den artikkelen kan leses her.  

Merk at reklamasjonsperioden ved montering begynner å løpe «etter overtakelsen», hvilket betyr ved overtakelsesforretningens avslutning. Dette følger av NS 8412 punkt 13.5 "Virkninger av overtakelse" bokstav e.

6. Unntak fra reklamasjonsreglene

Reklamasjonsreglene gjelder ikke dersom mangelen er utslag av grov uaktsomhet hos selger eller som følge av at selger har opptrådt i strid med redelighet og god tro.

Dette omfatter også tilsvarende forhold hos noen selger svarer for.

For øvrig viser vi til artikkelen om reklamasjon i samlingen for det som er felles for NS 8411 og NS 8412, og som kan leses her.

Montering. Mangler og reklamasjon

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

I standardkontraktenes kapittel VII «Mangler» er det inntatt en rekke bestemmelser som er identiske for NS 8411 og NS 8412. Disse reglene inkluderer reklamasjonsregler for produkter som ikke skal monteres. Vi har behandlet fellesreglene for hhv NS 8411 og NS 8412 samlet, og de finnes her.  

I tillegg inneholder NS 8412 egne bestemmelser som kommer til anvendelse når  montering er avtalt. Disse reglene handler dels om testing og gjennomføring av overtakelsesforretning som vi har skrevet om her. Dernest inneholder NS 8412 punkt 25.3 egne reklamasjonsregler der produktene monteres som behandles i denne artikkelen.

2. Oversikt over reglene

3. Reklamasjon i forbindelse med overtakelse

Når det gjennomføres en overtakelsesforretning etter montering følger det av NS 8412 punkt 25.3.1, annet ledd at kjøper skal kontrollere leveransen.  

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangler ved produktet på overtakelsesforretningen må han reklamere til kjøper senest en uke etter at forretningen er avsluttet.  

Reklamerer han senere enn en uke taper kjøper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.  

I entrepriserettskontraktene er reklamasjonsfristen strengere.

Hvis vi sammenlikner med de entrepriserettslige standardene følger det f eks av NS 8407 punkt 42.2.1 at byggherren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende hvis man ikke reklamerer på selve overtakelsen, og mangelen var noe vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget.

Følgelig stiller NS 8412 mildere krav til kjøper mht reklamasjonsfrist for mangler oppdaget på overtakelsen, enn det som f eks er situasjonen i en NS 8405 eller NS 8407 kontrakt.

4. Senere reklamasjon

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget nye feil eller mangler etter overtakelsen må han reklamere «innen rimelig tid» til selger, jfr NS 8412 punkt 25.3.2.  

Hvis ikke fristen overholdes tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Så kan man spørre seg hva «rimelig tid» innebærer.  

Det er naturlig å sammenlikne med reklamasjonsfristen i entreprisekontrakter.

Det følger f eks av NS 8407 punkt 42.2.2 "Senere reklamasjoner" at fristen for å reklamere er "innen rimelig tid".

Dette er samme formulering som i NS 8412 punkt 25.3.2.

Domstolene er normalt opptatt av mest mulig rettsenhet, og NS 8412 er ment benyttet på samme livsområde som f eks NS 8407.

Den komiteen som utarbeidet NS 8412 kjenner selvsagt reglene i bl.a. NS 8407.

Komiteen gjorde et bevisst valg da man anvendte en mildere frist for mangler oppdaget på overtakelsesforretningen enn det som følger av f eks NS 8407.

På tilsvarende måte har komiteen tatt et bevisst valg når det gjelder reklamasjonsfristen for senere reklamasjoner. For slike har komiteen valgt samme frist i NS 8412 punkt 25.3.2 som i f eks NS 8407 punkt 42.2.2.

Dette taler for at "innen rimelig tid" bør forstås på samme måte i NS 8412 punkt 25.3.2 som i NS 8407 punkt 42.2.2.

Det innebærer at kjøper har en frist på en til to uker for å reklamere, men ikke lenger.

Avslutningsvis presiseres at reklamasjoner bør (og skal) avgis i form av skriftlige meldinger. Disse skal sendes elektronisk og de skal sendes motpartens representant eller til annen avtalt adresse, jfr NS 8412 punkt 4.2.  Vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel felles for NS 8411 og NS 8412 som finnes her.

5. Reklamasjonsperiode

NS 8412 punkt 25.3.3 slår fast at den absolutte reklamasjonsfrist er fem år.  

Dette er en nyvinning når det gjelder kjøp av byggevarer og vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel om reklamasjon som er felles for NS 8411 og NS 8412. Den artikkelen kan leses her.  

Merk at reklamasjonsperioden ved montering begynner å løpe «etter overtakelsen», hvilket betyr ved overtakelsesforretningens avslutning. Dette følger av NS 8412 punkt 13.5 "Virkninger av overtakelse" bokstav e.

6. Unntak fra reklamasjonsreglene

Reklamasjonsreglene gjelder ikke dersom mangelen er utslag av grov uaktsomhet hos selger eller som følge av at selger har opptrådt i strid med redelighet og god tro.

Dette omfatter også tilsvarende forhold hos noen selger svarer for.

For øvrig viser vi til artikkelen om reklamasjon i samlingen for det som er felles for NS 8411 og NS 8412, og som kan leses her.

Montering. Mangler og reklamasjon

Kortversjonen

1. Overordnet

I standardkontraktenes kapittel VII «Mangler» er det inntatt en rekke bestemmelser som er identiske for NS 8411 og NS 8412. Disse reglene inkluderer reklamasjonsregler for produkter som ikke skal monteres. Vi har behandlet fellesreglene for hhv NS 8411 og NS 8412 samlet, og de finnes her.  

I tillegg inneholder NS 8412 egne bestemmelser som kommer til anvendelse når  montering er avtalt. Disse reglene handler dels om testing og gjennomføring av overtakelsesforretning som vi har skrevet om her. Dernest inneholder NS 8412 punkt 25.3 egne reklamasjonsregler der produktene monteres som behandles i denne artikkelen.

2. Oversikt over reglene

3. Reklamasjon i forbindelse med overtakelse

Når det gjennomføres en overtakelsesforretning etter montering følger det av NS 8412 punkt 25.3.1, annet ledd at kjøper skal kontrollere leveransen.  

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangler ved produktet på overtakelsesforretningen må han reklamere til kjøper senest en uke etter at forretningen er avsluttet.  

Reklamerer han senere enn en uke taper kjøper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.  

I entrepriserettskontraktene er reklamasjonsfristen strengere.

Hvis vi sammenlikner med de entrepriserettslige standardene følger det f eks av NS 8407 punkt 42.2.1 at byggherren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende hvis man ikke reklamerer på selve overtakelsen, og mangelen var noe vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget.

Følgelig stiller NS 8412 mildere krav til kjøper mht reklamasjonsfrist for mangler oppdaget på overtakelsen, enn det som f eks er situasjonen i en NS 8405 eller NS 8407 kontrakt.

4. Senere reklamasjon

Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget nye feil eller mangler etter overtakelsen må han reklamere «innen rimelig tid» til selger, jfr NS 8412 punkt 25.3.2.  

Hvis ikke fristen overholdes tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Så kan man spørre seg hva «rimelig tid» innebærer.  

Det er naturlig å sammenlikne med reklamasjonsfristen i entreprisekontrakter.

Det følger f eks av NS 8407 punkt 42.2.2 "Senere reklamasjoner" at fristen for å reklamere er "innen rimelig tid".

Dette er samme formulering som i NS 8412 punkt 25.3.2.

Domstolene er normalt opptatt av mest mulig rettsenhet, og NS 8412 er ment benyttet på samme livsområde som f eks NS 8407.

Den komiteen som utarbeidet NS 8412 kjenner selvsagt reglene i bl.a. NS 8407.

Komiteen gjorde et bevisst valg da man anvendte en mildere frist for mangler oppdaget på overtakelsesforretningen enn det som følger av f eks NS 8407.

På tilsvarende måte har komiteen tatt et bevisst valg når det gjelder reklamasjonsfristen for senere reklamasjoner. For slike har komiteen valgt samme frist i NS 8412 punkt 25.3.2 som i f eks NS 8407 punkt 42.2.2.

Dette taler for at "innen rimelig tid" bør forstås på samme måte i NS 8412 punkt 25.3.2 som i NS 8407 punkt 42.2.2.

Det innebærer at kjøper har en frist på en til to uker for å reklamere, men ikke lenger.

Avslutningsvis presiseres at reklamasjoner bør (og skal) avgis i form av skriftlige meldinger. Disse skal sendes elektronisk og de skal sendes motpartens representant eller til annen avtalt adresse, jfr NS 8412 punkt 4.2.  Vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel felles for NS 8411 og NS 8412 som finnes her.

5. Reklamasjonsperiode

NS 8412 punkt 25.3.3 slår fast at den absolutte reklamasjonsfrist er fem år.  

Dette er en nyvinning når det gjelder kjøp av byggevarer og vi har skrevet om denne bestemmelsen i en artikkel om reklamasjon som er felles for NS 8411 og NS 8412. Den artikkelen kan leses her.  

Merk at reklamasjonsperioden ved montering begynner å løpe «etter overtakelsen», hvilket betyr ved overtakelsesforretningens avslutning. Dette følger av NS 8412 punkt 13.5 "Virkninger av overtakelse" bokstav e.

6. Unntak fra reklamasjonsreglene

Reklamasjonsreglene gjelder ikke dersom mangelen er utslag av grov uaktsomhet hos selger eller som følge av at selger har opptrådt i strid med redelighet og god tro.

Dette omfatter også tilsvarende forhold hos noen selger svarer for.

For øvrig viser vi til artikkelen om reklamasjon i samlingen for det som er felles for NS 8411 og NS 8412, og som kan leses her.

Spar 20% ved årlig betaling

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværene plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Bytt til månedlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Bytt til årsabonnement
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedsabonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Nåværende plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår
Spar 20% ved årlig betaling

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværene plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedlig abonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Bytt til månedlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Årsabonnement

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Bytt til årsabonnement
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

Månedsabonnement

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Nåværende plan
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer